SAS Boeing 737-500 under landing på Ålesund lufthavn, Vigra.
            (Foto: Staale Wattø)

SAS Boeing 737-500 under landing på Ålesund lufthavn, Vigra.Foto: Staale Wattø

SAS innstiller 100 avganger torsdag

Mens SAS og de streikende pilotene sitter i mekling for å unngå opptrapping til full streik fra torsdag, innstiller SAS 100 flygninger for å være føre var.

SISTE: Streiken er avblåst - normal trafikk fra torsdag ettermiddag. Men flyvningene torsdag morgen er fremdeles kansellert.

– På grunn av en eventuell opptrapping av streiken har SAS tatt forholdsregler og kansellert ca. 100 flyginger i morgen fram til klokka 14, torsdag 14. september, opplyser selskapet på sine nettsider.

– Dette er et forebyggende tiltak for å minimere skadene og konsekvensene for passaserene, sier pressetalskvinne Tonje Sund til smp.no.

Hun ber folk holde seg oppdatert via SAS sine nettsider.

Status for Vigra

Foreløpig finner smp.no én innstilt ankomst og én innstilt avgang fra Ålesund lufthavn, Vigra. Dette gjelder flyet som skulle ankomme 08.35 fra Oslo, og flyet som går fra Vigra til Oslo klokka 09.00 er også innstilt.

Det er 58 innstillinger knyttet til avganger fra Oslo lufthavn, Gardermoen.

– Blir flyet ditt kansellert vil du få en sms og det vil naturligvis være full refusjon. Om du har bestilt billett før 12. september med reisedato til og med 18. september, kan du booke om kostnadsfritt. Det gjelder også flyavganger som ikke er berørt av streiken, sier Sund.

Pressetalskvinnen sier at partene ble invitert til møte hos Riksmeklingsmannen tidligere i ettermiddag.

– Vi har absolutt håp og ønske om å komme til enighet rundt forhandlingsbordet, og dermed unngå en storstreik. Jeg ønsker ikke kommentere flere detaljer av hensyn til forhandlingsprosessen, sier Sund til smp.no.

Sund mener det kan være lurt å vurdere ny reisedato om du ikke må ut å reise nå.

Her kan du sjekke status for ditt SAS-fly.

Oppdatering onsdag kl. 23.30:

Partene i SAS-konflikten er fortsatt uenige og fortsetter samtalene hos Riksmekleren natt til torsdag.

Riksmekler Nils Dalseide sier til TV 2 at det ikke dreier seg om en formell mekling og at det er mulig å unngå streik.

450 piloter

Dersom det ikke blir enighet mellom SAS og pilotene innen midnatt natt til torsdag, trappes streiken opp fra to til nesten 450 piloter i selskapet.

Riksmekler Nils Dalseide innkalte selskapet og pilotenes fagforeninger til møte på hos Riksmekleren klokka 14 onsdag, for å finne ut om det er grunnlag for å gjøre et nytt forsøk på å komme fram til en løsning som kan hindre en utvidet streik. Nesten seks timer senere satt partene fremdeles i møte.

Ifølge TV 2 vil det ramme mellom 10.000 og 15.000 passasjerer torsdag dersom nesten 450 piloter blir tatt ut i streik som varslet i morgen. Etter flere planlagte opptrappinger denne uka vil streiken ha nådd nesten full tyngde lørdag, da drøyt 550 norske SAS-piloter vil være tatt opp. Totalt har fagforeningene varslet plassoppsigelse for 588 medlemmer.

Isfront

I forkant av møtet gikk SAS-konsernsjef Rickard Gustafson ut med harde angrep på de streikende pilotene. Han omtalte kravene som «umulige»:

Gustafson mener at pilotenes krav når det gjelder lønn, turnus og andre forhold, samlet vil presse selskapets kostnader opp med 20–25 prosent.

– Det kommer ikke til fungere for oss. Vi driver i en bransje som er preget av knivskarp global konkurranse, der prisene er presset og marginene er små. Pilotenes krav er umulig å gå med på. Pilotene kan påføre stor skade på det norske samfunnet, ramme titusenvis av passasjerer og sette hele selskapets fremtid i fare, sier Gustafson til NTB.

Parats forhandlingsleder Jan Levi Skogvang mener Gustafson snakker mot bedre vitende.

– Det er utidig av en konserndirektør å holde fast på et bilde av at våre samlede krav påfører selskapet økte kostnader på 20 prosent, når han vet at det ikke stemmer. Gjennom forhandlingene og fram til bruddet, ble våre krav naturligvis justert. Slik er det jo i alle forhandlinger, den første kravlisten er et utgangspunkt, og så plukker man derfra, sier Skogvang til NTB.

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Leses nå