Supersommer Daglig leder for Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Tom Anker Skrede, kan fortelle om en ny rekordsommer for overnattinger på Sunnmøre.

– Om jeg skal oppsummere sommersesongen på Sunnmøre med ett ord, må det bli fantastisk.

Daglig leder for Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Tom Anker Skrede har akkurat fått tallene for overnattinger på Sunnmøre (minus Volda) i månedene mai, juni og juli. Det er gledelig lesning.

– 2016 var et rekordår, og vi hadde ikke ventet noe særlig vekst i 2017, sier Skrede.

Men økning ble det.

Øker mest

For tallene for overnattinger på Sunnmøre (hotell, hytter, sesongcamping og bobil) viser 592.564 overnattinger i de tre månedene, mot 545.625 overnattinger i fjor, en økning på nesten ni prosent.

– Og ser vi i forhold til 2015 er det en økning på hele 34 prosent, jubler Skrede.

Det er spesielt overnattingssteder utenom Ålesund som vokser.

Han er spesielt glad for den økningen Sunnmøre har hatt når han ser på andre tall.

– Vi gjør det bedre enn Møre og Romsdal og Norge generelt. Veksten for hele fylket er på 5,6 prosent, mens hele Norge har en vekst på 0,2 prosent, sier Skrede.

Økningen av turister kommer fra Asia utenom Kina, Kina og USA. Men Tyskland er fortsatt desidert størst.

Nå jobber Skrede og hans ansatte med å utvide sesongen.

– Å få turister hit september til mai er et viktig satsingsområde for oss fremover. Fjord, ski, fjell, alt er like attraktivt om vinteren, mener han.

Supersesong

Også reiselivsselskapet 62° Nord kan melde om en strålende sommer.

– Vi kan bare si oss enige med Skrede, vi har hatt stor vekst i sommer, både på vårt nye, sammenslåtte Hotel Brosundet i Ålesund, på Storfjord Hotel og Union på Øye, sier markedssjef Ann Kristin Ytrevik og internasjonal salgssjef Gro Linn Gamst. De er for tiden på Pure Life Experiences i Marrakech.

Fullbooket Storfjord Hotel, som er eid av 62° Nord, hadde fullt hus en hel måned da Land Rover viste fram en ny bilmodell.

– Her jobber vi strategisk med å nå ut til agenter i den internasjonale «high end»-markedet. Ekstra kjekt var det at vi for første gang ble valgt til å være vertskap for en visningstur før eventet i Marrakech. I fire dager hadde vi gleden av å vise Sunnmøre til 14 agenter fra hele verden. Vi tok dem med på en rundreise som inkluderte Hotel Brosundet, Wildlife Sea Safari, Skotholmen, seiltur gjennom Hjørundfjorden til Hotel Union Øye, vandring i fjellene, kajakk i fjorden, helikopter-sightseeing over Sunnmørsalpene, Storfjord Hotel, lokalmatsafari for å nevne noe.

– Siste kveld fikk de også oppleve Nordlys på Storfjord Hotel som var den perfekte avslutning før vi reiste sammen til Marrakech. Tilbakemeldingene er fantastiske og nå er de våre aller beste ambassadører. Slike tilbakemeldinger fra erfarne reisende gjør oss veldig positive for fremtiden, forteller de.

62° Nord hadde også gleden av å huse bilfolk fra hele verden en hel måned i forbindelse med lanseringen av en ny Land Rover.

– Tilbakemeldingene vi har fått derfra gjør at vi tror dette vil gi en veldig god effekt for oss de neste årene, sier de to.

Over 35.000 innlegg på Instagram: Dette skriver turister om oss på sosiale medier

Sprengt kapasitet

62° Nord har også opplevd en enorm interesse for båtturene sine i sommer.

– Vi må vurdere hva vi skal gjøre til neste år, om vi trenger flere båter. Turene til Runde med rib og til Hjørundfjorden med lunsj på Øye, har vært en suksess både hos turister og fastboende, sier Ytrevik.

De er glade for at 62° Nord-eier Knut Flakk har satset på turisme i flere år.

– Det har vært et langsiktig prosjekt der reiselivsbiten har tapt penger i mange år. Nå har vi greid å snu dette til overskudd og ser oss ikke tilbake, sier de to.

I Marokko er de nettopp på messe for å utvide sesongen.

– Vi satser nå stort på september til mai, i tett samarbeid med andre aktører som Strandafjellet. Her tror vi det er mye å hente, sier Ytrevik.

Innovasjon Norge: Turister vil ha mer luksus i Norge