Fra før er det kjent at ny E39 mellom Ålesund og Molde er planlagt via Møreaksen, en 16 km lang undersjøisk tunnel under Romsdalsfjorden til Vik i Vestnes kommune.

Det har pågått en tilleggsutredning rundt vegen videre fra Vik til Digernes i Skodje kommune.

To muligheter

Spørsmålet har vært om en bør gå for K2 via Ørskogfjellet eller K3 via Svartløkvatnet (se kart).

Vik - Digernes vil få en lengde på 25–31 km avhengig av trasévalg. Enten skal vegen gå i tunnel fra Solnørdalen under Svartløkvatnet, eller så blir det tunnel forbi Sjøholt og ny tunnel fra Ørskogfjellet til Vik i Vestnes. Uansett blir det minst sju kilometer med tunnel på strekningen, har planleggingsleder Rolf A. Hamre bekreftet.

– I dag er det et ordinært internt møte med vegdirektøren hvor vi drøfter avslutningen av utredningen, sier strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen til Sunnmørsposten.

Kommer med anbefaling

Lokalt har de kommet til en anbefaling om trasévalg. Etter møtet i dag skal Vegdirektoratet komme med sin anbefaling overfor Samferdselsdepartementet.

Deretter skal trasévalget på Vik - Digernes ut på høring. Da skal fylket, kommuner og folk få mulighet til å si sin mening.

Ifølge Strand skal departementet i tillegg engasjere en kvalitetssikringskonsulent.

– Vår anbefaling blir kjent når dette kommer på høring, sier Strand.

Han vil altså ikke si noe om de har landet på K2 eller K3 i dag.

Lavere vegstandard?

– Det har vært en diskusjon om det skal være H8- (fire felts) eller H5-standard (to felts). Kan du si noe om det?

– Jeg kan foreløpig heller ikke si noe om hvilken standard en har landet på. Det blir en del av beslutningen, sier Strand.

Han mener det er positivt at en nærmer seg slutten på utredningen av Vik - Digernes.

Blitt for dyr

Om det blir vegstandard H8 blir det fire felt og 100 - 110 km/t. Det var den opprinnelige planen. Senere har det blitt antydet at E39 Ålesund - Molde blir for dyr.

Derfor er det aktuelt å bruke en lavere vegstandard (H5) på hele strekningen mellom Digernes i Skodje og Vik i Vestnes som første byggetrinn.

Dette betyr i så fall at fartsgrensen maksimalt vil bli 90 km/t – ikke 110 – og det blir tofeltsveg med forbikjøringsmuligheter.

Det har vært et politisk mål å ha firefelts motorveg og H8-standard for å få ned reisetiden mellom byene til 45–50 min.

Enorme kostnader

Møreaksen (selve fjordkryssinga) er inne med en startbevilgning i slutten av den første seksårsperioden av Nasjonal transportplan. Det vil si rundt 2024.

I februar 2016 ble kostnaden på E39 Ålesund - Molde beregnet til 38 milliarder kroner. Høsten samme år ble det laget et nytt anslag på bedre grunnlag, og strategidirektør Strand har uttalt rundt 36 milliarder.

E39 fra Ålesund (Breivika) til Molde (Bolsønes) anslås til 36 milliarder kroner, fjordkryssinga koster 14,5 milliarder og Julbøen - Bolsnønes (E39-tunnel forbi Molde) 5 - 5,5 milliarder, ifølge Strand i mars 2017.

Fagetatene har anslått at bompengepotensialet er 8 milliarder om investeringskostnaden blir 33 milliarder.

Molde kommune har krevd at Julbøen - Bolsønes skal stå ferdig med fjordkryssinga. Vestnes kommune har ikke kommet med det samme ultimatumet for vegen videre.

Den konkrete planleggingen av Breivika - Digernes er ikke påbegynt.