Samferdselsdepartementet lyste i forrige uke ut anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes på anbud.

Rederiet Hurtigruten AS har denne avtalen med staten i dag, men de vurderer om de i det hele tatt skal delta i anbudskonkurransen. Selskapet ønsker likevel å forsette som en stor reiselivsaktør langs kysten, skriver Klassekampen.

Knallhard konkurranse

– Uansett hva som skjer, så skal vi seile på norskekysten og være en markant aktør her. Vi vil da trolig ikke anløpe alle 34 stedene, men selv kunne velge hvilke områder vi ønsker å vise våre gjester. Vi vil også gi alle på kysten knallhard konkurranse, slik vi konkurrerer med utenlandske cruiserederier i dag, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten AS til avisen.

Hun opplyser at omtrent 10 prosent av dagens omsetning kommer fra avtalen med staten.

Med avtalen følger det forpliktelser til transport av lokale passasjerer og gods, samt krav om at skipene skal innom samtlige 34 anløpssteder både på nordlig og sørlig rute.

Dersom andre rederier vinner anbudet, vil de likevel ikke kunne kalle seg Hurtigruten, for det navnet er det dagens rederi som eier.

Klimakrav

Anbudet som ble lyst ut i forrige uke er delt i tre. Dermed kan det faktisk bli inntil tre rederier som deler oppdraget.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplyste sist mandag at kontraktene skal tilbys leverandører med lavest pris. Det stilles imidlertid en rekke krav, blant annet krav til klima og miljø, der målet er å senke CO2-utslippene fra med 25 prosent.

Dagens kontrakt utløper 31. desember 2019, men har mulighet for ett års forlengelse. Anbudskonkurransen har frist 3. januar neste år, og rutene vil bli tildelt i løpet av mars 2018.