– Mangel på parkering i nærheten går ut over alle. Under testuka i fjor opplevde vi at salget gikk ned sjøl om det var flere mennesker i gata enn det vanligvis er. Da parkerings-plassene kom tilbake uka etter, opplevde vi et markant oppsving, sier Cecilie Langvatn, eier av Let`s Eat Deli.

Langvatn sier hun var positiv til prosjektet før det ble prøvd ut i fjor, men erfaringene hun gjorde seg da gjør at hun nå har snudd. Johan Remvik Aasen, butikksjef hos Spaceworld Soundgarden opplevde testuka på samme måte.

– Under testuka fikk jeg utelukkende negativ tilbakemelding fra kundene mine. Jeg selger store og tunge varer, og kundene mine er avhengig av å kunne parkere tett ved butikken. Dette er et velfungerende område med mange butikker på gateplan, så jeg syns det er rart at de tar sjansen på å endre på det. Jeg vil gjerne pusse opp butikken og binde meg til ei lengre leiekontrakt, men det tørr jeg ikke nå, sier Remvik Aasen.

På møtet ble det også presentert en plan som begge støtter.

Ny plan

På eget initiativ har Runar Paulsen, nestleder i Ålesund Høyre og siviløkonom, laget et forslag til ny plan for bussavviklingen i Ålesund.

Han ser for seg å benytte seg av den allerede eksisterende busslomma på nordsida av dagens bussterminal som ny gateterminal, og ser i tillegg for seg et ringbussystem hvor ene ringen dekker ytre bydel, neste Nørvøya, og en siste ring for indre bydel.

PLAN Runar Paulsen sier en framtidig brosundtunnell vil få bort gjennomgangstrafikken, men han vil beholde kollektivtransporten på gateplan. Foto: Harald Skotheim

Se bildene: – Vi håper folk vil reagere positivt, sier jentene som har vært med på å bygge gateterminalen

Ringene møtes på punkt hvor man vil måtte bytte buss.

– Det geniale med plasseringen av gateterminalen der er at den vil benytte seg av allerede eksisterende infrastruktur, blant annet ved undergangen ved Rådhuset, sier Paulsen og hevder å ha laget planen kun i kraft av å være en engasjert innbygger. Planen er tilpasset de vedtatte planene for sørsida og har løsninger som vil fungere både med Brosundtunnel og ei ekstra bru ved Hellebroa.

Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.

– Jeg ønsker ikke en omkamp om sørsideplanen, men en justering. Dagens plan er næringsfiendtlig og forutsetter at mange korttidsplasser forsvinner til ulempe for forretningsdriverne. Min plan vil benytte seg av et område hvor det i dag ikke er vesentlig med handel.

Unngår opphopning

Paulsen ser for seg at alle fjernbussene stanser ved Moa. Derfra vil man måtte benytte seg av bybusstilbudet.

PLAN Punkt 1 markerer ny plassering av gateterminalen. Punkt to er ny bru over Brosundet. Hvis det ikke blir bygget ny bru så må ringen strekke seg rundt rådhuskvartalet også. Grafikk: Liv-Jorun Håker Ottesen

– En forutsetning for at systemet skal fungere er at bussene har sanntid, slik at reisende vet hvor lenge det er til den neste bussen kommer når man må bytte. Det må også være nok busser og kapasitet til at ventetida ikke blir for lang, men en slik satsing må uansett gjennomføres for å nå målet om 15 prosent kollektiv- reisende. Med ringsystemet unngår man også en opp- hopning av busser i sentrum. Bussene stopper kun for å slippe folk av og på, så kjører de videre på runden.

Vil tenke nytt

Øystein Tvedt, gruppeleder i Ålesund Høyre, har naturlig nok fått med Paulsens forslag.

TAR SAKEN Høyres Øystein Tvedt. Arkiv

Han varsler at de vil ta tak i saka og foreslå endringer i bystyret.

– Når det er kommet såpass mange negative tilbakemeldinger fra næringsdrivende, må vi se på alternativer. Når man ser at løsninger som er utformet ikke fungerer i praksis, så er det viktig at vi tørr å tenke nytt i samhandling med nærings-drivende og andre aktører i sentrum.