Dette kommer fram i en pressemelding fra GCE Blue Maritime.
Allerede i 2015 kunngjorde Sjøfartsdirektoratet at Norge som flaggstat bør være først til å få ubemannet skip på markedet. Mye av manøvreringen og navigasjonen på skip i dag er allerede automatisert.
Godt egnet fjord
– Storfjorden er ideell, med nærhet til hele 14 skipsverft og 20 rederier hvorav flere allerede benytter dette området til å foreta prøveturer for nybygde skip. I tillegg er området viktig med tanke på fullskalatesting for internasjonale og nasjonale bedrifter som ligger langt framme i den maritime og marine teknologiutviklingen, sier Per Erik Dalen, adm. dir. for GCE Blue Maritime i pressemeldingen.
I tillegg kan tilhørende sidefjorder til Storfjorden benyttes som testfjord.
Det er åtte ferjestrekninger i området, en rekke oppdrettsanlegg, nærskipsfart samt fjordturisme som gjør at trafikkbildet er godt egnet for å teste ny teknologi, skriver GCE.
Og i forbindelse med planarbeidet rundt Hafast er det utplassert en rekke sensorer for måling av vind og strømforhold.
Stor interesse for verdsnyheit - og lokale verft vil bygge Her utvikles teknologi i verdensklasse
Viktig med nærhet
Viserektor Annik Magerholm Fet ved NTNU Ålesund mener det er positivt med testområder nær campus. Studentene kan dermed være aktive i reelle utviklingsprosjekter.
– Rolls-Royce Marine har vært blant pådriverne for å få på plass den nye avtalen om testfjord. Selskapet er opptatt at av å få nye ideer raskt fra tegnebrettet til sjøen. Storfjorden blir nå det andre fjordområdet i Norge som er godkjent for dette formålet. Fra før er også Trondheimsfjorden godkjent som testfjord, heter det i pressemeldingen.
Fra før er også Trondheimsfjorden godkjent som testfjord og her det allerede flere prosjekter i gang.