Sunnmøre tingrett har avgjort at Hurtigruten slipper unna med å betale 50.000 kroner for saksomkostningene Ålesundsregionens havnevesen har hatt i rettsstriden om kaileie.

I september ble det kjent at Hurtigruten frafalt søksmålet mot Ålesund om kaivederlaget. Dermed var ett av to stridstema kvittert ut i det etter hvert langvarige sjøslaget mellom rederi og havnemyndigheter.

(saken fortsetter under)

HURTIGRUTEN Stein Lillebo er prosjektleder i Hurtigruten. Foto: Ørjan Bertelsen

– Så lenge omkostningene er rimelige vil vi ikke bestride dette. Det er en del av gamet, sa Stein Lillebo i Hurtigruten til smp.no den gang.

Men i retten har partene vært vidt uenige om størrelsen på salæret. Ålesundregionens havnevesen krevde 358.784 kroner for arbeidet advokaten hadde lagt ned.

Havnemyndighetene argumenterte blant annet for behovet for en grundig gjennomgang av saken med analyse av kaibruken til ulike fartøy i havneområdet, i tillegg til en innledende vurdering i tilfelle saken ble utvidet til å gjelde prissamarbeid.

135 arbeidstimer

Tingretten er ikke nådig når den kutter vekk 86 prosent av beløpet og ender på 50.000 kroner som en passende erstatningssum.

Retten vurderer at de 135 arbeidstimene det kreves dekning for, «ligger langt over det akseptable», ifølge dommen. Det pekes også på flere andre forhold ved kravet, hvor retten mener det er tatt for hardt i, eller omfanget av arbeidet ikke er dokumentert skikkelig.

Hurtigruten viste i sin argumentasjon til krav fra det de mener er sammenlignbare saker fra Alstahaug og andre havner som har vært involvert i samme konflikt. Fra den nevnte nordlandskommunen ble det krevd 26.000 kroner i sakskostnader.

Stridstema gjenstår

Hurtigruten har ment de betaler for mye i kaileie for skipene sine. Striden om denne avgiften som havnene selv fastsetter, er nå rettslig avgjort.

Rederiet og havnene er fortsatt uenige om størrelsen på det som heter anløpsavgiften. Her fastslo Samferdselsdepartementet tidligere i år at norske havner i flere år har krevd for mye i anløpsavgift.

Bakgrunnen var et tilsyn i Kristiansund som førte til at havna der må betale 17,6 mill. til ulike rederier. Det samme kan bli aktuelt for Ålesund.

Stein Lillebo er prosjektleder i Hurtigruten. FOTO: ØRJAN BERTELSEN Foto: Ørjan Bertelsen