- Kineserne har klare ambisjoner om å overta hele verdikjeden innen skipsbygging, sier Botten.

Hun roper nå et varsku til norsk næringsliv som handler med Kina innen høyteknologiske områder. Ulstein og Havyard et to selskaper som i flere år har solgt store designpakker til kinesiske verft og redere.

Botten vil ikke kritisere dem for å gjøre det, men ber dem være oppmerksomme på konsekvensene.

- Det er offisiell politikk i Kina at de i økende grad skal sikre seg hele verdikjeden blant annet innn skipsbygging. Da må vi passe oss og ta våre på vår teknologi dersom vi ikke skal bli utkonkurrert, sier Botten.

Tirsdag samles en rekke av toppene innen Industri-Norge til den store verftskonferansen i Ålesund. Et av temaene der er nettopp eksport til Kina.

En av dem er som kommer til å advare mot det er slik Botten forstår det, professor ved universitetet i Brussel, Jonathan Holslag.

- Jeg vil også utfordre næringsminister Monica Mæland på dette. Vi har nå fått en åpning inn mot Kina. Den må vii bruke sammen med andre europeiske land. Et av kravene vi må stille er at Kina forholder seg til reglene i OECD, sier Botten.

Ved verftene i vår region ser vi at byggging av nye cruiseskip er blittt en nisje etter at oljeservice-markedet er helt borte.

- Vi ser nå et oppsving med cruisebåter, men Kina har en klar ambisjon om selv å kunne tilby komplette pakker med bygging av avanserte cruisskip, påpeker hun.

Indrefileen i skipsbyggingen i den maritime klyngen i vårt område er avansert skipsdesign.

- Derfor må  næringslivet være veldigt bevisst på hva de gjør når de selger avansert design til Kina, påpeker Botten.