Det går fram av forslaget til reguleringsplan for Borgundfjordtunnelen som nå er ferdig.

– Jeg kan ikke se et eneste argument som kan brukes mot dette prosjektet nå, sier Hans-Peter Kaaresen som er styreleder i Bytunnelen AS.

Avlaster indre bydel

Et raskere vegsamband mellom Sula og Ålesund har vært diskutert i flere tiår, og behovet for nye løsninger har økt i takt med trafikk- og køproblem i Blindheimsområdet.

Bytunnelen starta arbeidet med prosjektet i 2008, og nå har både Sula og Ålesund godkjent planprogrammet.

Prosjektet går i korthet ut på å bygge en tunnel på 6,5 kilometer mellom Gåseid og Vedde der to kilometer er undersjøiske.

Hele tunnelen får forbikjøringsfelt, og på Gåseid blir sambandet kobla til E 136 med et stort toplanskryss.

På Vedde blir det etablert rundkjøring og påkobling til fylkesveg 656 som går til Langevåg og Fiskarstrand.

Fra Vedde er det planlagt tunnel til Måseide.

Veddetunnelen blir 2,8 km lang, og på Måseide blir dagens fylkesveg 61 til kobla til med nytt kryss i form av ei rundkjøring.

Redusert reisetid

Planen viser at reisetida mellom Ålesund sentrum og Langevåg vil bli redusert fra 33 til 12 minutter når tunnelen er på plass.

– Å knytte Ålesund og Sula tettere sammen er viktig, og i Sula er prosjektet prioritert på topp i kommunens næringsplan. Men en vel så viktig effekt er at tunnelen kommer til å lette trykket i Blindheim/ Vegsundområdet og gi mindre gjennomgangstrafikk for Fiskarstrand og Mauseidvåg, sier Hans-Peter Kaaresen.

Han understreker også at både Borgundfjordtunnelen og Veddemarkstunnelen vil fjerne en rekke farlige og ulykkesutsatte punkt, pluss at det er viktig for beredskapen.

– Sula er ei øy, og blir Vegsundbrua blokkert, har de ingen annen landvegs-forbindelse i dag, slår Kaaresen fast.

Må rive hus

En slik plan vil selvsagt også ha negative effekter for noen, og både på Gåseidneset og på Vedde vil beboerne oppleve mer støy og trafikk.

Åtte bolighus står også i fare for å bli revet.

De fleste ligger på Gåseid.

– Selvfølgelig beklagelig for dem det gjelder, men slik er det alltid når man skal gjennomføre viktige samferdselsprosjekt, sier Kaaresen.

Borgundfjordtunnelen forutsetter at hurtigbåtruta mellom Langevåg og Ålesund blir lagt ned og at driftsmidlene blir overført til det nye prosjektet.

Hele prosjektet er foreløpig kostnadsberegna til nesten tre milliarder kroner, og Borgundfjordtunnelen er et privat bompengeprosjekt.

Veddetunnelen og nytt kryss på Måseide skal finansieres over de offentlige vegbudsjettene.

Hans-Peter Kaaresen t.v. og Kjell Sandli er henholdsvis styreleder og daglig leder i Bytunnelen AS. Her er de avbildet der tunnelinnslaget på Gåseid vil komme. Foto: Staale Wattø