Slik beskriver rektor Øystein Hildre forholdene på Emblem skole, og det gjør han i et brev han har sendt til medlemmene i utvalget for kultur og oppvekst. Når utvalget møtes mandag ettermiddag, står også skolekapasiteten på saklista.

Penger til Hessa

Rådmannen forsikrer at prioriteringslista over hvilke skoler som skal bygges ut først, står fast. Her er Kolvikbakken på topp med Emblem og Hessa som to og tre. Men rådmannen foreslår at det neste år må bevilges penger slik at det kan gjøres midlertidige tiltak på Hessa. I sakspapirene ligger det et notat fra rektor Tore Huse på Hessa som beskriver forholdene på sin skole der kapasiteten for lengst er sprengt.

Har vært lojale

Dette har også fått rektoren på Emblem til å skrive brev, og han sier at de har venta lojalt på at det skal bli deres tur i ti år, og at de nå ikke må nedprioriteres.  Nå frykter han at de kan bli skubba nedover på lista. Også på Emblem mangler de plass, og halve elevflokken og hele SFO holder til i brakker – eller moduler som det gjerne kalles. Seks av brakkeklasserommene er i rusta, østeuropeiske stålmoduler som skolen overtok brukte for femten år siden. Stålbrakkene er trange, fuktige og med dårlig inneklima. Golvene på SFO er iskalde, og det lukter fra toalettsystemet.

Rotter og skjeggkre

Stort bedre er det ikke i det 40 år gamle hovedbygget der det med jevne mellomrom må aksjoneres mot skadedyret skjeggkre. Det har også vært rotter på arbeidsplassen til lærerne, og vedlikeholdet har vært minimalt i påvente av ny skole. Rektor minner om at det står ei skoletomt klar som også kan gi plass til en eventuell felles skole for Emblem og Flisnes.

Vi har venta lojalt og tålmodig lenge nok under helt uholdbare forhold, skriver rektoren i brevet til politikerne.

Trangt på Hessa

På Hessa er de også fortvilte over at en skole som har kapasitet til 300 elever nå nærmer seg 400. 300 er vel og merke etter at det er tatt i bruk paviljonger og moduler. Rektor Tore Huse skriver i notatet at skolen har tatt i bruk alt tilgjengelig areal, og at de mangler både musikkrom og naturfagrom. Gymsalen er for liten og det finnes ikke et sted der alle kan samles. Pauserommet er ikke stort nok for alle ansatte, det mangler møterom, grupperom, toaletter og garderober. For ikke å snakke om uteareal.

Hessa skole dekker en skolekrets med over 4.000 innbyggere, og kommunale planer legger opp til stor utbygging og fortetting i bydelen.

Rådmannen foreslår altså at det må komme penger til midlertidige tiltak på Hessa allerede neste år. Også på Ellingsøy barne- og ungdomsskole trengs det midlertidige tiltak som det kan komme penger til i 2019.

Både på Hessa og på Emblem er det oppretta aksjonsgrupper som kjemper for sine respektive skoler.

Skolekapasitet

Astrid Eidsvik signaliserer også at det er på tide å begynne og snakke om skolestruktur i Ålesund. Hvor skolene skal  ligge, blir ikke mindre viktig etter at den nye kommunen er et faktum i 2020, og rådmannen sier at det må planlegges en skolestruktur som gir en mest mulig lik standard på bygningene. Det må også klarlegges om skoler med ledig kapasitet kan utnyttes på en bedre måte, og om det er mulig å etablere det rådmannen kaller «større enheter». Slike enheter kan være gunstig både økonomisk og pedagogisk, tror hun.

Møtet i utvalget skal holdes på Hatlane skole.

På Hessa skole er det trangt både ute og inne. Kapasiteten er for lengst sprengt, og utearealet er brukt til paviljonger og moduler. Foto: Staale Wattø
Seks klasserom på Emblem er disse rustne stålbrakkene. I 2015 ble det startet ei aksjonsgruppe for Emblem skole der Kathrine Røys, May Britt Nakken og Beate Solevåg Slinning var med. Foto: June R. Johansen