Ulykka på E39 i Barstadvika:

Ulykkesetterforsker har ikke sett slike skader på nyere biler

Lederen for ulykkesgruppa til Statens vegvesen forteller at han ikke har sett nyere biler bli delt i to, slik som skjedde på E39 i Ørsta mandag.

Delt i to Den ene bilen som var innblandet i ulykken på E39 ved Barstadvika ble delt i to. På bildet ses bakparten liggende oppe i terrenget til høyre foran den røde brannbilen, mens framdelen står midt i bildet. Også den motgående bilen fikk store skader i fronten.Foto: Joachim Kroken Åsebø/Møre-Nytt

Nyheter

Bakdelen Bakparten av bilen ble slengt opp i terrenget.Foto: Smp.no-tipser

Mange sperret opp øynene da de så skadene på bilen som var innblandet i en ulykke i Ørsta mandag. Bilen var delt i to i den voldsomme kollisjonen med en møtende bil på E39 ved Barstadvika.
 

Bare framdelen av bilen med motor, framseter og deler av taket sto igjen i veibanen. Flere meter oppe i terrenget lå bakparten av bilen, fullstendig maltraktert og med taket revet av. Sjåføren slapp utrolig nok fra ulykken med lettere skader, opplyste sjukehuset mandag.

Uvanlig med nyere biler

Bjørn Wiik som leder ulykkesanalysegruppa til Statens vegvesen i Region Midt sier at dette på langt nær er noe vanlig syn.

– Jeg har ikke sett slike skader på nyere biler som er utstyrt med sikkerhetskarosseri, forteller han:

– Men vi har sett dette skje med eldre biler, legger han til.


Kollisjon på glatt føre på E39:

Lettare (!) skadd etter at bilen blei delt i to

Den eine bilen i ulukka på E39 i Ørsta blei delt i to - men sjåføren slapp med lettare skader. Politiet åtvarar om glatt føre fleire stader.

Ulykkesbilen var en sølvgrå 2015-modell Volkswagen Passat. De fleste biler som er lagd etter 2000-tallet har karosseri hvor det er brukt såkalt høyfast stål. Særlig i sammenføyninger brukes slike legeringer som er flere ganger sterkere enn tradisjonelt stål.

Wiik og kollegene tilkalles av politiet for å etterforske ulykker hvor personer er blitt alvorlig skadet. Ettersom begge de to sjåførene i mandagens ulykke slapp med lettere skader, er gruppa ikke koblet inn i denne saka. Wiik kan derfor ikke si noe konkret om hvorfor en slik skade oppstår.

– Det kommer an på treffpunkt og flere andre forhold. Jeg kan bare anta at det skjer fordi man treffer et spesielt forkjært punkt, sier han.

Blir ikke undersøkt

Ekspertgruppa til Vegvesenet skal i første rekke undersøke årsaksforhold ved ulykker – og eventuelle andre forhold politiet ber spesielt om å få belyst.

– Kan det være interessant å undersøke bilen på bakgrunn av skadene?

– Ja, for så vidt, men bilprodusentene har også sine egne folk som ser på slike skader. De er naturlig nok interesserte i å finne ut hvordan produktene deres fungerer, og jeg vet at de ofte er involvert når det skjer ulykker med «deres» biler, forteller Wiik.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge var tirsdag i kontakt med teknisk sjef hos bilprodusenten.

– I dette tilfellet er det ingen etater som har bedt om videre undersøkelse, så da forholder vi oss til det. Om en etat ønsker vurdering fra fabrikk, så sørger vi for det, forteller hun.

Har tatt førerkortet

Politiet hadde tirsdag ikke klarlagt hendelsesforløpet fullstendig, men de har avhørt sjåføren – en mann i 30-åra – som satt bak rattet i den sølvgrå Passaten. Politiet har også snakket med et vitne som så ulykken.

Politiadvokat Guri Falck Kristensen er jourhavende hos politiet på Sunnmøre, og opplyser at politiet foreløpig har tatt beslag i førerkortet til mannen.

Hun påpeker at saka fortsatt er under etterforskning, men politiet mener ulykkesbilen kjørte med sommerdekk. Det var slaps og stedvis glatt føre på strekningen.

Det er på det rene at bilene kjørte i hver sin retning og så langt tyder etterforskningen på at den sølvgrå Passaten har fått sleng på bakparten av bilen ved utgangen av en sving. Deretter har den truffet den motgående bilen i fronten. Også den andre bilen var en Volkswagen Passat, og ble kjørt av en kvinne i 30-åra. Denne bilen har fått frontpartiet fullstendig knust.

– Kom krypende ut

Yrkessjåfør Per Arne Knardal var blant de første som kom til ulykkesstedet. Han fortalte til VG mandag at han umiddelbart trodde det dreide seg om en ulykke med alvorlige skader.

– Jeg trodde jeg kom til en dødsulykke, men så kom føreren av den delte bilen krypende ut, fortalte han til avisa.

Mannen blødde fra et kutt i pannen, men så ellers fysisk uskadd ut, ifølge Knardal.

Vegmeldingar frå vegvesenet for Møre og Romsdal (ekstern lenke)

Vegmeldingar frå vegvesenet for Sogn og Fjordane (ekstern lenke)