Det sier viseadministrerende direktør Olav Fiskerstrand, til Sunnmørsposten.

Bakgrunn: Fiskerstrand Verft sier opp 35 personer

–  Vi har vært et kombiverft med nybygg, reparasjoner og ombygginger. I år har vi tapt betydelig på tre av våre siste nybygg som ble levert fra verftet. I 2015 gikk vi inn nye markedssegment med komplekse havbruksbåter – brønnbåter – der vi har måttet ta en del tap. De ble i sin helhet tilbakeført til 2016-regnskapet.

– Nå er vi nødt til å fokusere på et snevrere markedsområde for å bygge opp igjen bedrifta. Vi har gjort et vegvalg der vi satser videre på reparasjons- og ombyggingsmarkedet, sier Fiskerstrand.

Ifølge konsernsjef Rolf Fiskerstrand er det desto hyggeligere at alle selskap i konsernet leverer positive resultat første halvår 2017.  – Prognosene for 2017 er også bedre.

Jobber videre med hydrogenferja

Tapsprosjektene på nybyggsiden ved Fiskerstrand Verft får ingen følger for arbeidet med å bygge hydrogenferje.

Konsernsjef Rolf Fiskerstrand. Foto: Marius Simensen

– Hydrogenprosjektet går som planlagt, sier konsernsjef Rolf Fiskerstrand. – Vi har fått ekstra støtte fra Innovasjon Norge i tillegg til det vi har fått fra Forskningsrådet. Vi er godt i gang med utviklingsarbeidet til hydrogenprosjektet.

–  Når kommer hydrogenferja?

–  Vi håper å ha et konsept klar i løpet av neste år for pilotering og testing i 2019. Det er en stor utfordring. Vi må kanskje bruke mer tid om nødvendig.

Rolf Fiskerstrand viser til at Statens vegvesen har utlyst en konkurranse med tanke på en utviklingskontrakt på Hjelmelandsambandet i Ryfylke der han håper hydrogenferja kan være aktuell.