Onsdag åpnet Rolls-Royce sitt første Ship Intelligence Experience Space (leserne får ha oss unnskyldt for engelsken) for å vise gjester, støttespillere og partnere hvordan de siste digitale løsninger kan transformere marin industri. Sentralt står autonome skip.

– Når det gjelder biler er det mye å forholde seg til: tusentalls biler, mennesker og trafikk. Autonome skip er mye enklere enn autonome biler. Men autonome fartøy vil komme trinnvis, sier Makinen.

– Først blir det bare autocrossing, eller noe som bare hjelper kapteinen. Siden blir det autonome skip.

Tar lang tid

– Så du tror at skipene blir helt autonome?

– Men det tar lang tid. Først kommer det til å finnes hjelpemiddel.  Forrige uke demonstrerte vi en slepebåt i Danmark som er totalt autonom. Der er det interessante at kapteinen kan sitte i et kontrollsenter på land. Herifra kan han se mye mer enn om bord på båten, også om natten.

– Hva tenker du om dette senteret. Er det på Norsk Martimt Kompetansesenter innovasjonen skal skje?

– Norge er et lite land

– Her skal skje innovasjon, men ikke all innovasjon. Vi har for eksempel samarbeidet med Google som jo er et gigantselskap. Noe skjer i Finland, noe skjer i Norge, noe skjer rundt om i verden.  Man må huske at Norge er et lite land. De små landene kan ikke gjøre alt, påpeker Makinen.

Han forteller at han diskuterte digitalisering med næringsminister Monica Mæland i forrige uke.

– Jeg sa man må velge hva man gjør, man kan ikke gjøre alt.

Interessant for oss å være på NMK

– Men tilbake til NMK i Ålesund: Jeg tror det er et stort steg å lage et senter som NMK. For da oljeprisen raste var det en stor risiko at mye ville forsvinne. Menneskene forsvinner, kapitalen forsvinner, skipsrederne forsvinner.

– Mange var redd for at Rolls-Royce skulle forsvinne?

– Jo, sikkert. Og vi må jo se på alle alternativene. For oss er det viktig at det kommer sånne som Inmarsat og at man bygger nytt. Da blir det mer interessant for oss å være her. For da kommer også unge mennesker hit. Den store faren for Ålesund var jo nettopp at de unge skulle forsvinne, at ingen ville bli ingeniører eller jobbe med det maritime. Derfor var dette en bra satsing, sier Makinen som sjøl er utdannete skipsdesigner.

Historisk sett peker han på overgangen fra seil til motor og innføring av konteinere som de store endringene. Nå tror han at autonome skip blir den tredje store forandringen.

Tror på autonome ferjer

– Det kan bli hvilket som helst skip, sier han.

– Så du vil ikke spå om hvor det kommer først?

–  Jeg trodde alltid at det skulle kommer først på taubåter som går korte strekninger i havna. Men jeg er ikke lenger så sikker på det.

– Hvor tror du det kommer da?

– Jeg tror det blir ferjer. Så blir det store fartøy som går langsomt over havet – som tankbåter.

– Hva er deres prosjekt når det gjelder autonome skip her i Norge?

– Det mest avanserte autonome skipet vi har er sammen med Maersk i Danmark. I Norge jobber vi med disse ferjene – autocrossing – hvordan man kan gjøre ferjene sikrere med mindre eller ikke noe mannskap.  Det er våre store prosjekt her.

Som en start-up

– Det autonome er nesten som en start-up. Det finnes mange, mange små prosjekt. Hvis du skulle spørre om Kongsberg eller vi er ledende; om du spør dem, sier de at de er ledende, om du spør oss, sier vi at vi er ledende. Det er for tidlig å si. Jeg tror det er viktig at man gjør slike små saker.

Det handler om små steg og det må finnes et innovativt miljø.

– Og det har du her?

– Ja, der mennesker kommer opp med nye ideer.

Campus berger arbeidsplasser

– Tenker du at nærheten her på Campus Ålesund berger arbeidsplasser i regionen?

– Det gjør det sikkert. Det behøver ikke bare bli arbeidsplasser for Rolls-Royce. Men det kan være at her kommer unge mennesker på noe fantastisk som blir en start-up som skaper noe nytt. Det kan du bare skape om du har et miljø.

Det er eksempelvis vanskelig å sitte isolert ute på Longva og finne opp noe. Vi har behov for å være i et miljø der det finnes andre mennesker. Det er bra for Longva og de andre fabrikkene våre at NMK finnes,  sier Makinen.

– Apropos Rolls-Royce på Longva, de har jo slitt litt i det siste og går ned til firedagers uke, samt at fem er permittert, hva med dem?

– Det er bare det at markedet er slik. Det finnes ikke noe man kan si til det.

De produktene vi produserer her går til mer avanserte fartøy. Så vi kan ikke lage el-skap på Longva og transportere dem til billige skip i Kina, men det må være de mer avanserte fartøyene som vi ser her, sier Mikael Makinen.

Rolls-Royce Marine har 4.200 ansatte. Totalt er det 50.000 ansatte i Rolls-Royce.