Endringene betyr at bussen stopper i selve vegbanen, istedenfor å svinge ut i en busslomme for å ta på og slippe av passasjerer.

Dette betyr også at trafikken bak bussen stopper opp hver gang bussen stopper opp.

Protestaksjoner

I byer som Bergen har overgangen til kantstopp skapt folkeaksjon. Etter protester i Sarpsborg ble to kantstopp ført tilbake til busslommer igjen. At en kvinne ble hardt skadet ved et kantstopp, da en personbil kjørte forbi, ligger til grunn for noen av protestene, men også at folk opplever farlige trafikksituasjoner.

– Vi har ikke bygget noen kantstopp ennå, men vi har prosjektert med noen kantstopp og noen tradisjonelle stopp i Volsdalen, sier overarkitekt Gudmund Holen i Ålesund kommune.

Borgundvegen

Det er i første omgang planlagt å omgjøre tre tradisjonelle busslommer til tre kantstopp i Borgundvegen. To på hver side av vegen ved Volsdalen skole, og ett lenger øst, på nordsida av vegen mot Hellandbakken.

– Når vi lager kantstopp, så blir det bedre for syklistene, forklarer Hoel.

Kantstopp tar mindre plass enn busslommer, og en får bedre plass til sykkelveg. Endringene i Volsdalen er allerede inne i kommende Bypakke som iverksettes fra 2020.

– Dette er jo en løsning som er mye brukt i byer som Trondheim og Oslo. Vår erfaring er at det er riktig å bruke det noen steder, mens det er bedre med busslommer andre steder. Nå i første omgang er det kun disse tre kantstoppene som er planlagt, men det kan bli aktuelt andre steder og i sentrum, sier Hoel. Han har foreløpig ikke opplevd noen stor motstand mot løsningen, men det har vært diskutert i kommunene og vegvesenet.

Kantstopp for buss har og vært oppe i planene for løsninger på Lerstad, der det også kan bli aktuelt som løsning. På Campus gikk man bort fra kantstopp-løsningen, da man så at dette vil skape for mye kø i rushtida inntil innfartsvegen/E36 blir utvidet til firefeltsveg, ifølge Hoel.

– Etter at folk i andre norske byer har reagert på farlige trafikksituasjoner med kantstopp, – er det grunn for å revurdere innføring av kantstopp i Ålesund?

Vil vurdere fare

– Vi har ikke bygget noen ennå, men dette er ett av flere virkemidler for å prioritere kollektivtransport. På veger med mye trafikk, som på Campus, ville det skapt mye irritasjon og kanskje farlige situasjoner, men i Volsdalen, der man har alternative veger, så er det annerledes, mener Hoel. At det er nedsatt fartsgrense ved Volsdalen skole, gjør også at strekningen er egnet for kantstopp-løsning for buss, påpeker Hoel.

Ole Kristian Birkeland er overingeniør i Statens vegvesen.

– Ut ifra erfaringene med kantstopp for buss i andre byer, vil Statens vegvesen revurdere bruk av kantstopp?

– Jeg kjenner ikke til at det er gjort noen generell bestemmelse om at det ikke er trygt. Men vi må vurdere trafikksikkerheten i hvert enkelt tilfelle, sier Birkeland.

– Men vi må skaffe oss mer informasjon, så får vi se hva vi gjør her. For vi setter ikke i verk noe, hvis det er farlig. I så fall vil vi revurdere bruk av kantstopp, sier Birkeland.

KANTSTOPP: Illustrasjon til Asplan Viak viser hvordan kantstopp for buss, gir rom for sykkelsti, som er planlagt langs nordsida av Borgundvegen mellom Volsdalsbakken og Hellandbakken.
VURDERES: Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen sier at de vil vurdere trafikksikkerheten i hvert enkelt tilfelle, før busslommer omgjøres til kantstopp. Foto: Staale Wattø