Nå er det slik at tunnelene blir åpna for flypassasjerene når dette skjer, selv om det da er nattestengt: Flybussen får kjøre, og det samme får biler som står i samme kø.

- Ikke godt nok

Og åpna gjorde de også for passasjerene som kom med Norwegians rute DY9031 lørdag kveld. Flyet skulle ha landa klokka 23.05, men var ifølge Avinors sider ikke på bakken før 23.39.

- Da vi kom til Valderøytunnelen rundt 00.30 var den første beskjeden vi fikk at vi ville få kjøre klokka 01.00. Men klokka 01 sprengte de i tunnelene og derfor måtte vi vente ytterligere 30 minutter, til litt over 01.30, før vi fikk kjøre. Det sier Katrin Ausdal som var en av mange som måtte vente.

- Selv skulle vi bare hjem til Spjelkavik, men dette skjer om natta og på det fulle flyet var det både barnefamilier og folk som skulle rekke ferjer, blant anna til Molde og Festøya. Dette er ikke godt nok, og folk var da heller ikke blide. Mange biler fløyta «i kor», og flere som venta sa også at de ville vurdere å legge inn klage etter hendelsen, sier hun.

Skyldes sprengingsarbeid

Hos Statens vegvesen sier Arne Ola Stavseng, assisterende prosjektleder for rehabiliteringsarbeidet, at det var nettopp sprengingsarbeidet som resulterte i at passasjerene måtte vente.

- I tillegg holder vi også igjen til bussen kommer, slik at noen av de som kom i biler kan ha måttet vente litt ekstra rett og slett fordi de var der før bussen, sier han.

- Likevel er det sprengingsarbeidet som er kjerna her: Her hadde de ei ferdiglada salve som de var nødt til å skyt for å bli ferdige til tunnelene åpner for fullt fra klokka 06. Det er sjølsagt veldig beklagelig at det gjør at folk blir stående å vente, samtidig har det med sikkerhet å gjøre, sier han og fortsetter.

- Det er for øvrig bare mens tunnelene er nattestengt at de kan utføre sprengingsarbeid av det kaliberet som de gjorde natt til søndag. Da er det bare trafikk i tunnelene etter avtale.

- Slik at når det pågikk sprengingsarbeid også lørdag kveld var det mindre omfattende?

- Riktig. Og når det kjøres kolonne har vi også mulighet til å styre unna de områdene der det har pågått sprengingarbeid. Når tunnelene åpner klokka 06 er det med ferdsel i alle felt, og skulle entreprenøren rekke å få unna det arbeidet som var planlagt før åpning, måtte det bli slik denne gangen, sier Stavseng.