Den tidligere direktøren i Rolls-Royce Marine er en av to interessenter som ønsker å ta over Rolls-Royce Marines virksomhet for styremaskiner i Brattvåg og Os i Hordaland.

De to bedriftene sysselsetter rundt hundre personer; 60 i Brattvåg og 35-40 i Os. Til sammen utgjør disse grovt regnet 2-3 prosent av omsetningen i Rolls-Royce Marine.

Avklaring om noen måneder

– Foreløpig er ingen ting avklart, det vil kanskje skje i løpet av februar/mars, opplyser kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk.

Det samme sier Hovland.

– Akkurat nå er vi langt inne i prosessen med revisorer og advokater for å samle inn og analysere informasjon om selskapet. Intensjonen fra begge parter er at dette skal kunne ende i en kjøps- og salgsavtale. Jeg legger alle kluter til for at dette skal la seg gjøre, sier Hovland til Sunnmørsposten.

Direktør i Rolls-Royce Marine

Han kom til Sunnmøre i forbindelse med jobb i Rolls-Royce Marine i Brattvåg. Så jobbet han et par år i Aker Yards før han kom tilbake til Rolls-Royce Marine der han har vært siden.  Nylig sa han opp jobben som direktør for kunde- og servicevirksomheten for å starte opp Start TFM (Tenfjord Frydenbø Marine) AS. Det er gjennom dette selskapet, men under et annet navn, at han ønsker å ta over de to selskapene knyttet til produksjon og salg av Rolls-Royce Marines styremaskiner.

– Har klokkertro

– Jeg har klokkertro på at dette er liv laga. Dette er en bedrift som bare har fokus på styremaskiner. En virksomhetsoverdragelse her tror jeg er en veldig god løsning for begge parter, sier Hovland.

Han peker på at Rolls-Royce Marine fremdeles vil kunne tilby styremaskiner gjennom systemsalg, der de designer og tegner fartøy, og integrerer produkter inkludert styresystemer.

– En virksomhetsoverdragelse vil basere seg på et framtidig og godt samarbeid med Rolls-Royce. Dette blir et vennligsinnet utkjøp av en veldig liten del av Rolls-Royce Marine, sier Hovland.

Ikke-strategi for Rolls-Royce

– Men produksjon og salg av styremaskiner er definert som en ikke-strategi av Rolls-Royce Marine?

– Ja, det vil si at de ikke vil bruke tid og energi på dette.

– Hva er det som gjør dette så viktig lokalt?

– Først og fremst for å bevare den kompetansen som er opparbeidet her gjennom flere tiår. Samtidig har vi allerede produksjonen i Brattvåg.

I Hagavik i Os solgte Rolls-Royce til Os Maskinering som i dag er underleverandør til Rolls-Royce Marine. I dag er det bare igjen kontoransatte igjen der innen prosjekt, engineering, service og salg.

Finansieringen på plass

– Er finansieringen på plass for et kjøp?

– Ja, på investorsiden har vi store aktører i form av bedrifter som står bak. Vi har også hatt et tett og godt samarbeid med banksiden, sier Hovland.

For de som lurte: styremaskiner er det som kontrollerer ror-bevegelser på et fartøy. Altså styrer hvor fartøyet går. Ganske så nødvendig for alt av tonnasje, påpeker Hovland.

Han er overhode ikke bekymret for framtida for dette markedet. De neste 18-24 månedene blir ikke uten utfordringer. Men at dette er et «vekstcase» på mellomlang sikt er han ikke i tvil om.