– Det stemmer. Vi dropper heis til Fjellstua, bekrefter Gunnar Haagensen i Stallane AS overfor Sunnmørsposten. Etter å ha jobbet siden 2002 med planene for å få realisert badeland, erfarer Haagensen at det tar tid å få gjennom reguleringer. For mye tid.

– Ikke bare tar det tid, det er også kostnadskrevende, sier han og viser til at de har brukt 4,5 millioner kroner i forarbeidet hittil, uten at badeland på Øvre Utstillingsplass ennå er bygget. Nå vil han droppe heisprosjektet, for endelig å få realisert badeland.

Et forsøk på løsning

– Da dette med heis opp til Fjellstua kom opp i Sunnmørsposten i sommer, tenkte jeg at vi kunne slå to fluer i et smekk. At vi kunne få til noe mer. Men det ble jo en storm. Det er minst like mange meninger om dette som det fins innbyggere i Ålesund, sier Haagensen.

Men det var ikke ålesundernes mange meninger som satte stopper for heis-planene. Ei heller at mange ville ha gondolbane og ikke heis inne i fjellet.

– Heis en bra idé

Ålesund bystyre har sagt at heis opp til Fjellstua er en bra idé. Politikerne har vært positive til å se på andre løsninger enn buss for årlig å frakte 300.000 turister og cruiseskip-passasjerer opp til Fjellstua. En heisløsning ville gjøre at både beboere på Fjelltun og turgåere på Aksla kunne slippe belastningen med tidvis kontinuerlig busstrafikk i turistsesongen.

Motstand

– Å bygge heis i fjellet koster penger. Det må finansieres, sier Haagensen.

Et forslag om å stenge vegen til Fjellstua for turisttrafikk for å sikre billettinntekter til en heisløsning, falt heller ikke i god jord hos alle. Reiselivslaget kom med innsigelser.

– Men det avgjørende var at Ålesund kommunale eiendom kom med innsigelser, på grunn av Nørvøyskolen, og det kom innsigelse fra fylket, fordi området rundt Fjellstua er regulert til friareal, sier Haagensen.

Å gå i gang en omreguleringsprosess for å kunne bygge heisutløp og servicebygg med toalett ved Fjellstua, ville i beste fall kreve enda mer tid.

– Jeg begynte med planene for badeland for sytten år siden. Jeg kan ikke holde på med dette i sytten år til, sier Haagensen. Jeg er ikke trist, men realist. Det var et forsøk på å få til noe, sier Haagensen. Nå har han ett råd til Ålesund kommune:

– Ålesund kommune og politikerne må nå prøve å finne ut hvordan tilkomsten til Fjellstua skal løses. Om de skal gå videre og bygge en stor parkeringsplass for busser ved Fjellstua, bygge ut vegen eller regulere trafikken. De må finne ut hvordan dette skal løses, sier Haagensen.

– Litt trist

– Vi synes dette er litt trist. Det ble litt mange nøtter å knekke i forhold til heisløsningen. Det betyr ikke at en heisløsning ikke kan komme på sikt, men da i en annen planprosess, sier Gudmund Hoel, overarkitekt i Ålesund kommune.

– Det var en veldig interessant tanke. En heis ville gitt avlastning og vært en mer miljømessig måte å frakte turister opp. Men det positive er at vi nå har fått en liten test på ideen, og fått en diskusjon om en heis bør gå inni fjellet eller på utsiden i form av gondolbane. Kanskje dette er en idé som trenger litt mer tid rett og slett. Dette trenger ikke være et endelig nei til heis, mener Hoel.

Gunnar Haagensen sammen med ordfører Eva Vinje Aurdal under åpninga av Aksla Parkering.