Tirsdag 2. januar ble en eldre mann hentet til Global Capital Partner AS sitt lokale i Keiser Wilhelms gate 22. Målet var å få vedkommende til å investere minimum en million kroner.

Familien reagerer sterkt på fremgangsmåten.

– Min far er mentalt redusert og har svekket hukommelse etter ei ulykke for noen år siden. Han bor derfor sammen med min bror, og det var faktisk en våken nabo som oppdaget at pappa gikk inn i en bil sammen med en fremmed mann og forsvant, forteller datteren til Sunnmørsposten.

Broren ble varslet og kjørte hjem fra jobb. Der traff han faren som satt i telefon med Sparebanken Møre for å sjekke saldo.

Sammen med faren var en mann som fortalte at han representerte Global Capital Partner.

– Mannen hadde vært behjelpelig med å finne pappas bankkort og skrevet ned kontonummeret slik at det var lett for pappa å lese.

Ålesund Fra dette lokalet i Keiser Wilhelms gate selger finansrådgivere produkter uten konsesjon.

Finansrådgiver

Da sønnen spurte hva dette var for noe, presenterte mannen seg som rådgiver i Global Capital Partner AS.

– Min bror fortalte at dette ikke var noen god idé da vår far er redusert, og vedkommende forlot da hjemmet.

Faren fortalte at han hadde vært på omvisning i firmaets lokale i sentrum.

– Jeg sjekket med jurister som fortalte at slike investeringsavtaler kun kan signeres på kontorsted, så jeg antar det var derfor de hentet pappa. Da han ikke visste hvor mye penger han hadde på konto tilbød de seg å kjøre ham hjem igjen for å sjekke.

Datteren sier de tok kontakt med GCP for å forsikre seg om at ingen kontrakt var signert.

– Den hyggelige rådgiveren beklaget og fortalte at de hadde vært i kontakt med pappa siden lenge før jul angående interesse for å investere i et av deres finansprodukter. Da pappa ikke kan kjøre bil lenger, hadde de tilbudt skyss.

Minimum 1 million

Rådgiveren fortalte datteren at minimumsinnskuddet på finansproduktene (norske og internasjonale verdipapirer, robothandel) deres er en million kroner, og dette beløpet hadde faren vært villig til å satse.

Hun spurte rådgiveren om han ikke fikk mistanke til at faren kan være i en slik tilstand at han selv ikke kan vurdere risikoen godt nok, basert på hvordan han fremstår.

– Jo, han innrømte at han og de på kontoret hadde vært litt i tvil om hvor oppegående han egentlig var. Men han hadde valgt å ikke risikere å fornærme pappa på noen måte.

– Jeg sa at jeg synes fremgangsmåten er forkastelig. Det å hente gamle folk hjemme og nærmest med ledende hånd få de til å signere slike produkter, er virkelig ille. Jeg sa at jeg forstår godt hvorfor han var så «sjenerøs» å tilby pappa skyss til kontoret, da en avtale kun ville ha gyldighet dersom den var signert der, forteller hun.

Signerte ikke

Kort tid etterpå fikk hun en e-post fra GCP hvor rådgiveren bekrefter at de har «hatt et hyggelig informasjonsmøte og ingen kontrakt er signert».

Familien reagerer likevel kraftig på fremgangsmåten til ålesundfirmaet.

– Jeg synes det er moralsk forkastelig å opptre på denne måten, sier datteren.

Bekrefter møte

Daglig leder Ken Ove Endresen i GCP bekrefter familiens historie, men presiserer:

– Vi hadde et møte med vedkommende, og jeg var selv til stede. Men da vi oppdaget at han hadde nedsatt kognitiv evne avsluttet vi møtet. Vi ønsker ikke å ha kunder som ikke fullt ut forstår hva de begir seg inn på. Jeg vil beklage over for familien, sier Endresen.

Denne forklaringen kjøper ikke datteren helt.

– Hvorfor kjørte de pappa hjem for å sjekke saldoen da? undrer hun.

Dette svarer ikke Endresen konkret på, men sier på generelt grunnlag;

– Når det gjelder familiens opplevelse, er det sjølsagt noe vi beklager da vi ønsker å bli oppfattet som profesjonelle, svarer Endresen.

– Ville blitt oppdaget

Selv om det normalt er meget vanskelig å se om en person er uegnet til å investere, har vi respekt for at familien kan oppleve det som ubehagelig, skriver han i en tekstmelding.

– Vi er sikker på at interne og eksterne kontrollrutiner hadde oppdaget dette på et senere tidspunkt. Som hovedregel kan ikke en eventuell umyndig person normalt verken signere eller gjennomføre større transaksjoner på egen hånd.

– Vi gjentar da igjen at vi ikke har noen signatur eller gjennomført transaksjon på vegne av vedkommende, sier daglig leder Ken Ove Endresen.