Dette reagerer bussjåfører på.

– Fylket nekter å skille mellom å kjøpe billett på mobilapp og kontant på bussen, sier Linda Myhre, tillitsvalgt ved Nettbuss Ålesund på vegne av Yrkestrafikkforbundet. Vi har jobbet lenge for å få slutt på bruk av kontanter på buss, men dette hjelper lite når fylket og fylkespolitikerne ikke vil differensierer prisene, sier hun og legger til at alle bussreiser som kan betales på nett, burde vært billigere.

Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal vedtok nye takster på sitt møte i desember.

– I andre selskap, andre steder i landet, lønner det seg å kjøpe billett på nett eller på et utsalgssted, men ikke her.

Ved å laste ned FRAM appen på mobiltelefonen, viser man bare fram QR-koden når en går om bord i bussen.

Bruk av kontanter kan utgjøre en sikkerhetsrisiko for bussjåførene med hensyn til ran, men det tar også lengre tid å billettere. Det er og vanlig å bruke betalingskort på bussen, men også dette tar tid.

– Kontanter på bussene vil vi ha vekk. Hvorfor det skal være så vanskelig å gjøre det billigere å bruke appen, det forstår vi ikke, sier Myhre.

– Tullete

At prisjusteringene er innført fra 1. januar 2018, mens rutehefter med billettpriser gjelder fra mai 2017 til ut april 2018 skaper også krøll.

– Dette er helt tullete. Ungdomskortet som i mange år har kostet 400 kroner, er økt til 412 kroner. Når prisen står i ruteheftet som gjelder fram til mai 2018, burde de ventet med å innføre økt pris fram til det, mener hun. Når ungdom kommer med 400 kroner kontant, har det skjedd at hun selv har spandert de siste 12 kronene. Også busser kjører rundt med reklame bakpå der det står at ungdomskortet koster 400 kroner, forteller hun.

Suksess

Konrad Lillevevang er seksjonsleder i Samferdselsavdelinga i Møre og Romsdal fylkeskommune. Han viser til en app-suksess.

– Nå har vi nær 30.000 nedlastinger av appen. Det er et høyt tall, særlig med tanke på at vi lanserte den i sommer. Hypotesen og strategien vår var at appen er så innholdsrik og sterk, at vi slipper behovet for å kompensere, slik som andre fylker, sier Lillevevang.

– Knakende god app

– Det er en knakende god app, sier han og mener appen er unik i Norden, med alle rutedata for fylket, sanntid, reisekart, alternative reiseruter, reisemåter og billettkjøp innbakt i appen. Han peker og på analyser for kollektivtrafikk i Norge;

– Ja, pris er viktig, men ikke viktigst. Tilgjengelighet og informasjon er viktigst, sier han.

– Vi ønsker jo minst mulig bruk av kontantbetaling, fordi det gjør sjåførene mer utsatt, og fordi det tar himla lang tid og gjør det vanskelig å overholde rutetider. Men vi ser ikke nødvendighet av å gi prisreduksjon, for å sikre nedlastning av appen, når vi ser så store nedlastningstall, påpeker han.

Til møtet i samferdselsutvalget så de heller ikke noen grunn for å legge inn forslag om å gi billettrabatt i appen.

Når det gjelder prisøkningen på ungdomskortet FRAM ung, ser han at det er uheldig at prisjusteringene ikke er endret i tidligere publiserte rutehefter. Kommer ungdom på bussen med 400 kroner i kontanter, for å kjøpe ungdomskort, og mangler 12 kroner, oppfordrer han til å kjøpe enkeltbillett, og ta med nok penger neste gang.