Det sier Ola Fagerslett, som bor i ett av fire hus som må rives hvis Borgundfjordtunnelen blir et faktum. Han og de andre berørte grunneierne opplever det som problematisk at de ikke vet hva som skal skje med husene deres.

– Noen av grunneierne er kanskje i en fase i livet der de ønsker å selge huset og heller kjøpe seg en leilighet. Det er umulig så lenge det er uvisst hva som skjer med husene våre, sier Fagerslett, som var én av mange som hadde møtt opp på informasjonsmøte om Borgundfjordtunnelen mandag kveld. Gymsalen ved Aalesund International School var helt full av folk som ville vite mer om prosjektet.

Mange hadde møtt opp Gymsalen ved Aalesund International School var full. Foto: Nils Harald Ånstad.

Baklengs inn i framtida?

Også Ola Fagersletts voksne datter, Hanne Fagerslett, hadde møtt opp. Under spørsmålsrunden tok hun ordet og etterlyste tanker rundt hva som skjer med biltrafikken noen år fram i tid.

– Alle store trender handler om å redusere biltrafikken. Er det ikke da å gå litt baklengs inn i fortida å tilrettelegge for mer trafikk?

Far Ola var glad for å se at så mange var interessert i spørsmålet rundt Borgundfjordtunnel, men appellerte til de andre som hadde møtt opp og manet til engasjement.

– Det er nå jobben begynner. Vil man ha noe å si i denne saken, og vil man påvirke politikerne, så må man engasjere seg og gi lyd fra seg i en eventuell høringsrunde.

Skryt til administrasjonen

Fagerslett ga imidlertid ros til overarkitekt Gudmund Hoel og resten av administrasjonen i Ålesund kommune som har utarbeidet det han ser som et gjennomarbeidet dokument i saken.

Orienterte Gudmund Hoel i Ålesund kommune. Foto: Nils Harald Ånstad.

– De har gjort et godt stykke arbeid der, sier han.

I dokumentet, som ble sluppet klokka 17.00 mandag, lå rådmannens innstilling om å legge planen ut til offentlig ettersyn i seks uker.

Bak prosjektet Borgundfjordtunnelen står selskapet Bytunnelen AS og Sula kommune, og det første planarbeidet tok til for snart ti år siden, i 2008. Bytunnelen er et selskap som er eid av Næringsforeningen i Ålesundregionen, med det formål å bygge og drifte en undersjøisk vegtunnel under Borgundfjorden mellom Sula og Ålesund.

Målsetningen har vært å knytte de to kommunene nærmere sammen og korte inn reisetiden for arbeids- og fritidsreiser og fremme regional næringsutvikling. Ålesund kommune kom også med i arbeidet i 2009.

– Et fantastisk godt prosjekt

Under møtet mandag var det slett ikke bare kritiske røster som kom til orde. Ikke minst gjorde Bytunnelen AS selv rede for prosjektet og la da vekt på det de ser som positive effekter av en eventuell tunnel. Dette handler om raskere reisetid, minimering av ulykkesrisiko på vegen mellom Ålesund og Sula, og utveksling av kulturtilbud mellom de to kommunene for å nevne noe.

Under spørsmålsrunden var det også flere som tok ordet og ytret entusiasme til prosjektet. En av dem var Knut Flakk, som i tillegg til å eie betydelig næringsvirksomhet på Sula også er styremedlem i Bytunnelen AS.

Entusiastisk Knut Flakk. Foto: Nils Harald Ånstad.

– Jeg er entusiast fordi jeg mener at dette er et tiltak som vil redusere trafikkbelastningen på strekningen Ålesund-Sula totalt sett. Jeg mener det er et fantastisk godt prosjekt. Og noe av det beste - dette vil private være med å finansiere, sa Flakk.

Mange spørsmål

Blant mange tilhørere var det imidlertid en god dose skepsis å spore. I alle fall kom det en del kritiske spørsmål til initiativtakerne. Flere lurte blant annet på hva prosjektet egentlig vil koste fordi det er presentert ulike tall. Her var svaret at det er umulig å svare på så lenge det ikke er foretatt konkrete samtaler med entreprenør enda.

Formann i Ålesund motorbåtforening, Rolf Voldsund, lurte på om motorbåtforeningens parkeringsplasser vil bli erstattet. Mange av disse vil forsvinne dersom tunnelen blir noe av.

Videre var det flere som lurte på om tiltakene tenkt rundt støyskjerming er gode nok. Det ble også påpekt at støvskjerming ikke er tatt med i betraktningen.

Også andre spørsmål ble tatt opp fra salen, i møtet som varte i over to timer.