– Jeg ble overrasket da jeg hørte om problemene til BKK. Vi har ikke opplevd lignende, sier divisjonssjef Peter Kirkebø i Mørenett til Sunnmørsposten.

– Det er ingen ting som tyder på at vi skal få sånne problemer hos oss. Erfaringene så langt fra strømmålerne vi har montert er at de fungerer etter forutsetningene og at vi får inn de verdiene vi skal.

Ifølge Kirkebø har Mørenett kjøpt strømmålere fra en dansk leverandør som de også har benyttet seg av tidligere.

Skal innstallere 65.000 målere

I løpet av året som kommer skal alle husstander ha fått installert nye automatiske strømmålere.

– Mørenett skal montere cirka 65.000 målere. Nå er vi kommet nesten halvveis. Vi begynte for fullt i juli i fjor, sier Kirkebø.

Fristen er 1.1.2019.

– Hva blir den viktigste endringen for forbrukerne med nye målere?

– Endringen er at nå slipper man å lese av strømmen sjøl, det gjøres heilt automatisk og en får riktig faktura hver måned, sier divisjonssjefen.

Etter hvert vil Mørenett også ta i bruk andre funksjonaliteter, legger han til.

– For eksempel kan vi følge med automatisk om kunden har riktig spenning, vi kan følge med når kunden mister strømmen, så vi får en del tilleggsmuligheter. Da vil vi kunne reagere raskere når noen mister strømmen, og folk slipper å måtte ringe oss om dette.