Det var et enstemmig formannskap som gikk inn for rådmannens forslag om å velge Ørskogfjellet framfor Fylling som trasé mellom Digerneset og Vik i Vestnes.

Viktig for Ålesund

– Trasévalget er ei viktig sak for Ålesund, og det er gledelig at Ålesund og Haram står sammen i denne saka, mente Høyres Øystein Tvedt.

– Kostnadene må ned hvis det skal bli noe av Møreaksen, og velger vi Fylling, blir det to veger som skal driftes og vedlikeholdes, sa Tvedt som også trakk fram friluftsområdene rundt Svartløken som et viktig argument for ikke å legge vegen der.

E39 Ålesund bystyre mener at K2.0-konseptet (blå) med to/tre felt over Ørskogfjellet framstår som det beste for valg av framtidig trase. Foto: Kart: Statens vegvesen

Letta

Frps gruppeleder Geir Stenseth sa at han trakk et lettelsen sukk da han leste innstillinga fra rådmannen. I likhet med Tvedt trakk også Stenseth fram at traseen over Ørskogfjellet er det mest naturlige når man snakker om kroner og øre. Han advarte imidlertid mot å lage mer bråk mellom Møreaksen og Romsdalsaksen.

Ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap) var også glad for det enstemmige vedtaket i formannskapet.

– Det er viktig at det tales med én stemme, sa ordføreren, som understreket viktigheten av at Ålesund og Molde vokser sammen til en samla region.

–Men det må skje på den billigste måten, slo Vinje Aurdal fast.

Da formannskapet var samla sist, var den daglige lederen for Møreaksen invitert for å orientere om prosjektet. Det hadde selvsagt også forkjemperne for Romsdalsaksen fått med seg, og de er også på tilbudssida når det gjelder informasjon. Ordføreren spurte derfor formannskapets medlemmer i går om hun også skal sende en invitasjon til dem. Og det skal hun, mente politikerne.