Utviklingssjef Else Andersen i Olav Thon-gruppen kan avsløre flere spennende nyheter på butikk-fronten når «nye» Amfi Moa åpner 1. november.

– Vi kan nå presentere 20 av 40 kontrakter som er tildelt i det nye arealet på 36.000 kvadratmeter. Av disse finner vi ni nye konsepter, sier Else Andersen.

Consept Store

Flere kjente motemerker vil åpne egne butikker på Moa, såkalte «consept store». Dette gjelder for eksempel Tiger Of Sweden, Gant, Norrøna og Levi’s.

– Disse merkene har vært solgt i andre kunders butikker, men nå åpner de egne butikker med hele kolleksjoner, sier Andersen.

Tiger Of Sweden har i dag egne butikker kun i Oslo, Bergen og Trondheim.

– Vi gleder oss til å presentere nyheter, både for damer og herrer, sier Martin Farstad som blir butikksjef i Tiger Of Sweden Moa.

Les også: Flere vil slåss om spisegjestene på Amfi Moa

Andersen er glad for at kleskjeden Urban også etablerer seg på Moa.

Helse og velvære

For den som er glad i spa- og velværeprodukter vil nok egen Rituals-butikk friste.

– De har fantastisk flotte butikker, sier en begeistret utviklingssjef.

I tillegg vil Vitus Apotek og Oliviers komme til Moa.

– Vi har også etablerte leietakere som vil åpne nye butikker. Både Modo og Th. Dale vil åpne nye og spennende butikker. Dette er multibrand-butikker for damer og herrer.

En del eksisterende leietakere vil flytte til nybygget. Dette gir rom for utvidelser hos flere.

– Butikker som lykkes, ønsker mer plass. Og det får de nå. Kitch’n vil for eksempel doble, mens Fredrik & Louisa vil tredoble arealet sitt.

Sistnevnte butikk som driver med helse, velvære, kosmetikk og parfyme, vil få en «taxfree look» med god plass, ifølge Andersen.

Også Glitter og Stormberg vil utvide sine salgsarealer.

– Stormberg har noe nytt og spennende på gang. Jeg gleder meg til å se deres nye butikk, sier hun.

Så langt er over 70 prosent av det kommersielle arealet i nybygget leid ut. Det betyr at det fremdeles er plass til nye leietakere før åpningen 1. november.

– Hva med Zara?

– Zara er i tenkeboksen angående fremtiden. De er litt i samme situasjon som Ikea når det gjelder hvilken strategi de har for fremtidige etableringer. Men vi holder fremdeles muligheten åpen og har en god dialog.

– Er det økende netthandel som gjør store aktører nervøse?

– Vi ser at netthandel og fysisk handel går hånd i hånd. Mange av våre kunder har gjort grundige undersøkelser på nett før de handler hos oss. Noen sjekker lagerstatus og reserverer i butikk via nett, mens andre bruker nettet for å finne inspirasjon. Noen kunder foretrekker å handle på nett, mens vi ser at det å kunne prøve klær og sko med god service, og ikke minst ta med seg varen med en gang, vil være en fordel for mange.

Vil bli størst

Amfi Moa er for tiden Norges 3. største kjøpesenter med 2,84 milliarder i omsetning.

– Målet med utvidelsen er å nå 3,4 milliarder i omsetning og dermed bli Norges største, sier utviklingssjef Else Andersen.

Les også: Italiensk fra bunnen av på Posthjørnet

Tiger of Sweden Consept Store, her i Berlin, har minimalistisk innredning med eksklusivt preg. Nå kommer kjeden til Moa med egen butikk. Foto: Tiger of Sweden
Flere kjente merker ønsker egne butikker i den nye delen av Moa. Foto: KS Project