– Vi har hatt en utstilling om «Viggo» lenge, men alt vi har hatt har vært ankeret til båten. Vi har manglet noe som synliggjorde hva «Viggo» faktisk var, så vi er utrolig takknemlige for denne modellen, forteller direktør ved Sunnmøre museum, Ivar Braaten.

Malvin Dalhus har bygget modellen, og overleveringen kunne ikke passet bedre; 21. februar, nøyaktig 76 år etter tragedien.

Avslørt av Rinnan-banden

Historia om «Viggo» er en av de mer dramatiske fra krigen fra våre trakter.

21. februar 1942 skulle «Viggo», og skipper Ole Dyrøy fra Borgund frakte 29 flyktninger til Valderøya, og så til Godøya der de skulle over i en større båt og videre til Shetland.

Walle-gruppa i Ålesund sto bak aksjonen, og var ledet av Thoralf Walle som var politimann. Gruppa var imidlertid infiltrert av to medlemmer av Rinnan-banden, Bjarne Jenshus og Ingvar Ålberg, som spesialiserte seg på å angi nordmenn til Gestapo. Lederen, Henry Rinnan, var også i Ålesund på denne tiden. De hadde som oppdrag å rulle opp flyktningtransporten på Vestlandet og hindre kampføre menn å flykte til England.

Tilfeldighetene avgjorde

Gestapo visste datoen for flukten, men ikke ruta de skulle ta. De som skulle med båten skulle derfor skygges i bil, og alle styrkene skulle varsles via telefon. Dette gikk ikke så bra, da bilen punkterte og kjørte i grøfta, mens låste telefonkiosker gjorde at styrkene ikke ble varslet. Alt lå dermed til rette for at «Viggo» skulle komme seg til Valderøya umerket.

Båten gikk imidlertid på grunn i Gjøsundet mellom Valderøy og Vigra, og ble dermed så forsinket at de ikke kunne klare å komme seg til møtestedet som avtalt. «Viggo» gjorde så vendereis langs Ellingsøyfjorden, og ankra opp i Dødmannsvika, ikke langt fra Lerstadholmen. Her ble fire personer sluppet på land, blant dem Jenshus og Ålberg. De klarte dermed å kontakte Rinnan og fortelle om de nye planene.

Mandag 23. februar gikk Gestapo til aksjon mot båten. De skjøt mot båten med maskinpistoler, men ingen liv gikk tapt. Den ble så omringet av tyske patruljebåter, bordet, blant annet av Rinnan selv, ankertauet blir kuttet og så slept til Ålesund.

Alle om bord ble arrestert, og Walle-gruppa sprengt. I alt 52 personer ble arrestert og 18 av dem, alle ombord i «Viggo» da den ble fanget, ble henrettet ved skyting i skogen på Trandum i Akershus. En annen ble slått i hjel under avhør i Trondheim.

Levendegjør

Dalhus begynte byggingen av modellen i 2017, 75-årsjubileet etter tragedien.

– Jeg var nesten ferdig med den til juletider, forteller han, og legger til at det er interessen for historie som gav han hobbyen om å bygge båtmodeller.

– Det neste prosjektet mitt er hjulbåten «Sunnmøre», det første dampskipet på våre trakter, sier han.

Braaten tror modellen vil gjøre det lettere å fortelle historia om «Viggo» til yngre generasjoner.

– Det gjør det lettere for oss å illustrere og levendegjøre den for folk som kommer hit og ikke kjenner til historia, sier han.

Når man ser på modellen skulle man kanskje tro at den ikke er ferdig, siden man kan se inn i den, det er med hensikt ifølge Dalhus.

– Den ble bygd slik så folk skal kunne se inn i båten, og se hvordan det så ut. Man bygger jo ikke båter slik lenger, forteller han.

Originalen selv har gått fortapt.

– Den gikk ut av fiskeriregistrene etter hendelsen. Jeg tror ingen maktet å ha den, forteller Dalhus.

– Den ble nok bare liggende i fjøresteinene et sted og ble ødelagt, legger Braaten til.

Modellen skal nå bli plassert i et monter og så bli en del av utstillingen om Viggo-tragedien.

Der kan du også lese mer om historien til «Viggo», og alle de som mistet livet.

Modellen av «Viggo» sammen med «Viggo-ankeret». Ankeret ble hentet opp ved Lerstadholmen etter krigen. Det er den eneste gjenstanden av båten som er igjen. Foto: Even Ørjasæter
Her ligger «Viggo» fortøyd utenfor Bakkebua, noen dager etter tragedien. Gestapo holdt båten under nøye oppsyn. Foto: Utlånt av Jan Olav Flatmark