For første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.

– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på en pressekonferanse i Oslo onsdag.

– Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økningen i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, legger hun til.

Lokale aviser

Av de 20 avisene som publiseres i Møre og Romsdal, opplever 15 av dem en nedgang. Den største nedgangen opplever Nordvestnytt på Nordmøre, med en nedgang på 10,9 prosent. Også Møre-Nytt på Søre Sunnmøre opplever en nedgang, med 6,05 prosent. Tidens Krav er den eneste av dagsavisene som opplever nedgang, men bare på 0,55 prosent.

De fem som opplever en oppgang er Sunnmørsposten, opp 1,16 prosent, Romsdals Budstikke, opp 0,65 prosent, Bygdebladet, opp 0,16 prosent, Aura Avis, opp 1,26 prosent og Øy-Blikk, som går opp hele 6,1 prosent. Bygdebladet og Øy-Blikk er også de eneste avisene i fylket som opplever en økning også på papir.

De tre nordfjordsavisene Fjordabladet, Fjordingen og Fjordenes Tidene har også økt opplag, med henholdsvis 1,39, 0,34 og 1,56 prosent.

Digital større enn papir for første gang

Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere oppslagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.

Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen papirabonnement.

Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.

Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.