– Jeg har ikke sans for at en starter å kreve betaling for en vare som en ikke har fått levert ennå, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Sunnmørsposten.

Det er Møreaksen AS som står bak initiativet om å starte forhåndsinnkreving av bompenger på ferjestrekningen mellom Molde - Vestnes og Solholmen - Mordalsvågen. De ser for seg opp til 40 prosent takstøkning på de to sambandene.

For en personbil vil da prisen for strekningen Molde-Vestnes øke med rundt 60 kroner før rabatter. En slik økning vil gi bominntekter på 44 millioner kroner i året.

Stortinget avgjør

Daglig leder i Møreaksen, Harald Espeland, vil at pengene skal brukes til å starte opp med såkalt grunnerverv. Det vil si kjøpe opp areal som skal brukes når byggingen av vegprosjektet starter.

– Bom-inntektene kan primært gå til planlegging av prosjektet og grunnerverv i Vestnes, Midsund og Molde på prosjektet E39 Vik-Julbøen med tilstøtende parseller, skriver han i brevet til Statens vegvesen, Region Midt.

En forhåndsinnkreving av bompenger må til sjuende og sist vedtas av Stortinget. Før den tid skal berørte kommuner og ikke minst fylkeskommunen si sin mening.

Solvik-Olsen utelukker ikke at et flertall på Stortinget kan gå inn for det mot hans vilje.

– Det er stortingsflertallet som avgjør dette da regjeringspartiene ikke har flertall. Da vil jeg tro at det veier tungt særlig hvilken holdning fylkeskommunen har til å starte en slik forhåndsinnkreving, sier han.Les også: Møreaksen ferdig innen 2029

Stor usikkerhet

Leder i samferdselskomiteen i fylket, Kristin Sørheim, er minst like skeptisk som statsråden til å gi grønt lys for bompengeinnkreving. Sørheim mener det er problematisk å kreve inn bompenger for et prosjekt som ennå ikke er vedtatt, og der en ikke vet tidspunktet for oppstart av byggingen.

– I sin tid krevde en inn forhåndsbompenger på Krifast. Det gjorde vi også i en periode for Nordøyvegen. Men jeg tror det vil bli meget vanskelig å skape forståelse hos brukerne av disse ferjesambandene å starte innkreving av forhåndsbompenger på et prosjekt vi ennå ikke vet om kommer, påpeker Sørheim.

Møreaksen ligger som kjent inne med en startbevilgning fra staten på to milliarder kroner fra 2023. Deretter er det i Nasjonal transportplan antydet seks milliarder fra staten i perioden 2024 til 2029.

Mangler milliarder

E39 Ålesund – Molde er nå, etter at det er gjennomført store kostnadskutt, nede på en pris på rundt 25 milliarder. Dermed mangler det finansiering på 17 milliarder.

– Det må nye store statlige overføringer på plass før dette prosjektet er gjennomførbart, konstaterer Sørheim.

Harald Espeland konstaterer at han møter motstand i forhold til å starte forhåndsinnkreving av bompenger.

– Vi har henvendt oss til Statens vegvesen om dette. Så får vi se hvordan de har tenkt å ta saka videre, sier han.

Lang veg

Gangen i denne saka vil være at Statens vegvesen Region Midt skriver en innstilling til Vegdirektoratet. I den innstillingen vil det ligge ved uttalelser fra berørte kommuner samt fylkeskommunen. Så vil Vegdirektoratet sende sitt forslag til Samferdselsdepartementet, hvor samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen så kommer med sitt forslag til Stortinget.

– Får vi ikke vedtatt at det skal forhåndsinnkreves bompenger må vi bare vente på behandlingen av den ordinære bompengesøknaden for hele prosjektet, konstaterer Espeland.

Leder i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, er skeptisk til forslaget. Foto: Olav Berge
Nei: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har ikke sans for forslaget om forhåndsinnkreving av bompenger. Her sammen med Frps Frank Sve. foto: Per Ove Stige Foto: Per Ove Stige