Ålesund har lenge scoret dårlig i kåringer av landets beste sykkelbyer. Sentrale deler av byen skal tilrettelegges bedre for sykkel, tirsdag behandler Plan og byggesaksutvalget en sak om hvilken trasé som skal tilrettelegges for syklister.

«Det er behov for snarleg tilrettelegging, i og med at tilbodet for syklistar manglar heilt i dag, og mange opplever sykling i bysentrum som utrygt», heter det i sakspapirene.

Forslaget fra kommuneadministrasjonen innebærer at følgende gater skal tilrettelegges for sykling fra vest til øst gjennom bysentrum:

• Vest for Brosundet: Steinvågvegen, Kirkegata og Apotekergata.

• Øst for Brosundet: Rasmus Rønnebergs gate, Notenesgata, Løvenvoldgata, Parkgata og Fjellgata.

Sykkeltrafikken skal være toveis i disse gatene. Det er en endring fra arealplanen i eksisterende kommuneplan hvor det legges opp til sykling østover i ei gate og vestover i ei anna gate.

Stenge for biltrafikk

Forslaget som skal til behandling til uka handler kun om trasévalget, og saka skal på høring etter behandlinga i plan og byggesaksutvalget.

Saka er basert på en rapport fra Norconsult hvor det også er vurdert konkrete tiltak for å bedre sykkelforholdene.

I rapporten foreslås det å stenge Notensgata og Rasmus Rønnebergs gate for biltrafikk mellom Hellebroa og nedkjøringen til parkeringsanlegget ved Kremmergården.

Også i Apotekergata mellom Kirkegata og Hellebroa foreslås det å stenge for biltrafikk, og forbeholde gata for syklister og kollektivtrafikk.

«Siden denne komplekse trafikksituasjonen bidrar til dårlig trafikksikkerhet og trygghet for syklistene, vil det være nyttig å fjerne noen av trafikantene fra gaten, for å gi rom til syklistene», slik beskriver rapporten forholdene for syklende i området Hellebroa-Apotekergata.

Over Hellebroa foreslås det en løsning med egne toveis sykkelfelt på nordsida av broa, mens to felt på sørsida av broa forbeholdes biltrafikk. I tillegg skal det være fortau for gående.

Revitalisere sentrum

Å fjerne bilene fra området på begge sider av Hellebroa vil få flere følger enn bedre framkommelighet for syklistene, ifølge Norconsult.

«Det vil også bidra til å vitalisere og skape en mer sammenhengende havnepromenade for myke trafikanter og opphold. Sykkeltiltakene kan dermed også sees på som et tiltak for økt byliv, bedre forhold for gående og skape et mer attraktivt sentrum», heter det i rapporten.

Bekymra for stengte gater

Lokalpolitiker Hans Kjetil Knutsen i Ålesundslista sitter i Plan og byggesaksutvalget. Han har ingen innvendinger mot valg av trasé, men er bekymra for følgene av eventuell stengning av bygatene for biltrafikk.

– Sammen med tiltakene som ligger i bypakken og Sørside-planen vil det føre til økt press på biltrafikken i Sjøgata, Posthuskrysset og videre rundt Arbeideren. Dette blir mer enn hva bysentrum kan svelge, sier han.

Knutsen mener Notenesgata/Rasmus Rønnebergs gate og Apotekergata bør bli envegskjørte for biltrafikk. På den måten bedrer man tilkomsten for syklistene samtidig som man ikke stenger helt igjen for biltrafikken.

– I bypakken er det planlagt ny kollektivterminal i Keiser Wilhelms gate, som sperrer den for trafikk. Sammen får disse planene så uheldige konsekvenser at Brosundtunnelen tvinger seg fram. Den er ikke da bare ønskelig, men en nødvendighet for å sikre trafikkflyten, særlig for tungtrafikk gjennom bysentrum, sier han.

Grete Valen Blindheim er Ålesund kommunes saksbehandler. Hun understreker at saka denne gang handler om trasé og ikke de konkrete tiltakene.

– Tilrettelegging kommer i neste runde. Det er naturlig å ta utgangspunkt i rapporten fra Norconsult når tiltakene skal vurderes. Vi må da gå grundigere inn i konsekvensene før det blir gjort vedtak, sier hun.