Rundt 650 arbeidere er i sving ved Vard sitt verft i Søvika om dagen. Tidligere i vinter kom det første skroget som skal utrustes til et luksuriøst cruiseskip på oppdrag for franske Ponant.

Og denne uka la cruiseselskapet inn bestilling på ytterligere to nye skip – i tillegg til  de fire som lå inne fra før.

Sammen med ett større cruiseskip med isbryteregenskaper, innebærer det at Søviknes-verftet skal levere hele sju skip til samme kunde i løpet av de neste årene.

Nyansettelser

Kontraktene betyr fullt opp med arbeid og flere nye ansettelser.

– Vi har ansatt nye folk både på rør, platearbeid og sveis de siste månedene. I tillegg har vi tatt inn et par ungdommer på arbeidstrening, forteller verftsdirektør Frode Klokk til Sunnmørsposten.

De rundt 170 fast ansatte ved verftet rekker ikke til å gjøre alt arbeidet. I tillegg er det folk i sving fra andre Vard-selskaper – ikke minst Vard Electro – og flere andre underleverandører.

– Vi er i den heldige situasjonen at vi har mulighet til å få hjelp fra naboverftene og nå har vi 33 ansatte inne fra Aukra og Brattvåg. Vi har også tatt inn 16 lærlinger, forteller Klokk.

Noe av den viktigste jobben til verftsledelsen i denne situasjonen, er å koordinere arbeidet mest mulig effektivt.

– I tillegg blir det mye testing og kvalitetskontroll slik at kunden skal få det de forventer, forklarer Klokk.

(saka fortsetter under)

Italiensk luksus

Det blir lite å utsette på komforten om bord på de seks skipene som skal seile til tropiske destinasjoner hvor større cruiseskip ikke kommer til.

Illustrasjonene til denne artikkelen viser for første gang hvordan designerne har sett for seg interiøret om bord.

– Et italiensk firma står for luksusinnredningen og de har rundt 100 personer i arbeid her nå, forteller Klokk.

Alle seks skipene vil ha plass til 180 passasjerer fordelt på 92 ulike typer lugarer og suiter – alle med egen balkong.

Kikkhull

Ponant har lagt inn det som omtales som verdens første «Blue Eye» - en undervannslounge som skal gi en unik opplevelse av livet i havet. Ved hjelp av sensorer, lyd og lyssetting får passasjerene mulighet til å følge med på livet under vannflaten gjennom to kikkhull.

Dette er trolig første gang noe slikt installeres om bord på et cruiseskip.

– Glassene kan sammenlignes med de som er på Atlanterhavsparken, men er forsterket slik at de for eksempel skal tåle at en flytende konteiner treffer glasset ute på havet, forteller Klokk.

(saka fortsetter under)

Én milliard per skip?

Skipene blir 131 meter lange og 18 meter brede. De fire første skipene skal etter planen leveres fra Søviknes-verftet i løpet av 2018 og 2019. De to siste skipene skal leveres i 2020. Skrogene blir bygd ved Tulcea-verftet i Romania og deretter slept til Nordvestlandet.

Prisen for skipene blir ikke opplyst, men næringslivsavisa Nett.no har anslått at den trolig ligger på rundt en milliard per fartøy.

Cruiseskip til nordpolen

I tillegg til disse seks skipene har franskmennene bestilt et rundt 20 meter lengre cruiseskip. Fartøyet vil få navnet «Ponant Icebreaker» og er blant de første cruiseskipene i verden med isbryteregenskaper.

Hurtigrutens to noe mindre skip som er under bygging ved Kleven, vil imidlertid også bli isklasset - i en lavere klasse - og skal seile til arktiske strøk.

Vard-skipet skal koste svimlende 2,7 milliarder kroner og skal etter planen leveres i 2021. Skipet vil få såkalt hybrid framdrift, og vil kunne seile både på elektrisk kraft og gass. Også dette skipet skal utrustes ved Søviknes-verftet.