Fra hovedkontoret på Vigra styres et selskap som har vokst seg betydelig større de siste årene. Fra en omsetning på 37 millioner kroner i 2015 til en omsetning på 80 millioner kroner i 2017. Mer enn en dobling på to år.

– Vi har oppdrag fra Nord-Norge til Agder i sør, forteller daglig leder Erlend Folstad i NORD helikopter AS. Han leder en bedrift som har bygd seg opp til en base på 9 helikopter og 18 flygere, og som foruten hovedkontoret på Vigra har en base også i Bergen. Oppdragene varierer, men det er kraftutbygging som gir den største energien inn i selskapet. Nylig landet de en storkontrakt for en Statnett-utbygging mellom Sauda og Lysebotn som har en verdi på 120 millioner kroner. Kontrakten går til en joint venture mellom tre forskjellige selskap som jobber mot kraftlinjemarkedet.

Lange linjer

Per i dag jobber selskapet på fem kraftlinjeprosjekter. Det som i 2007 hadde en beskjeden start som turisthelikopter-satsing har vokst til å bli en betydelig helikopteraktør i markedet.

– Vi driver fortsatt turistflyging, men det er kraftmarkedet som er hovedmarkedet vårt, sier daglig leder Erlend Folstad.

Men det er altså rom for turistflyging og et og annet idrettsarrangement innimellom. Ja, og så en og annen Hollywood-film. Da Tom Cruise så vidt (antar vi) berget seg fra å falle fra Preikestolen under innspillingen av «Mission: Impossible 6», håndterte Nord helikopter opp mot 10 maskiner opp mot innspillingen. De har vært involvert i innspillingen av «Snømannen» og «Downsizing». Blant andre. Og en hel rad med reklamefilmer.

Bra take-off i 2018

Etter sterk vekst de siste årene har selskapet i år budsjettert med samme omtrent samme nivået som i fjor.

– 2018 har så langt vært den sterkeste starten på et år noensinne, sier Folstad.

De vurderer nå om de skal leie inn enda et helikopter.

– Vi har den nyeste maskinparken i Norge, sier Sunniva Nordberg. Hun er flyger og ansvarlig for bakkeutstyr og baser. Selskapet har 18 flygere, og kvinneandelen er langt høyere enn snittet i bransjen. Fire av flygerne er kvinner, forteller Nordberg.

Selskapet har gjort store investeringer. Hvert av helikoptrene (de har 9), har en pris på rundt 2,3 millioner euro.

Nylig har de også investert mye i å modifisere to av helikoptrene og utstyre de med glassløsninger som gir flygerne langt bedre oversikt over lasten i forhold til konvensjonelle løsninger.

– Utfordringer er å få flygerne til å fly de maskinene som ikke har fått denne løsningen. Dette måtte vi avtale på forhånd, ler Erlend Folstad.

I 2017 hadde de ni helikoptrene 5.400 timer i lufta. De transporterte 38.000 sling (underhengslast), og de hadde 35.200 landinger.

Flygerne har et aldersspenn fra 24 til 64 år.

– Det er forholdsvis lett å få tak i nyutdannede flygere, men langt vanskeligere å få tak i erfarne, sier Folstad. Selskapet har selv en opplæringsfase for ferske flygere, før de flyr med last.

– Vi har halvårssjekk på alle flygerne våre, forteller flygersjef Øystein Skovro.

Foretrekker helikopter

Ifølge daglig leder Erlend Folstad er bruk av helikopter den foretrukne metoden å bygge kraftlinjer på.

– Det gir ikke fotavtrykk i terrenget slik som tyngre kjøretøy gjør, og Statnett legger mer og mer til rette for bruk av helikopter.

Øystein Skovro er flygesjef i Nord helikopter. Foto: Staale Wattø