Hjørnesteinsbedrifta på Steinshamn i Sandøy lever i skyggen av de store oppdragsgiverne. Rolls-Royce Marine er samarbeidspartner på vinsjer og leverer til oljeselskap, verft og redere over hele verden. Selv ligger bedrifta lavt i terrenget.

Produkt og produksjon

– Det passer oss godt. Vårt bidrag til kundene er å forenkle konstruksjonene slik at de blir tilpasset vår måte å produsere på. Vi tetter holet mellom produktutvikling og produksjonsutvikling, sier Hopland som for 20 år siden ble teknisk sjef ved IP Huse.

I fjor overtok han rollen som daglig leder etter Inge Huse.

– Inge har sørget for at vi hele tida har vært i spissen når det gjelder bruk av teknologi. Digitaliseringen tillater i dag at det vi konstruerer på dataskjermen, kan overføres til roboter og maskiner i produksjonshallene. Produksjonen blir dermed praktisk talt uberørt av menneskehender, sier Hopland fornøyd, mens han tar oss med gjennom produksjonshallene som dekker 16.000 kvadratmeter.

Njord-plattformen

Der går produksjonen for fullt med å oppgradere Njord-plattformen med 17 nye store kjettingvinsjer som hver kan trekke 500 personbiler. Tannhjul med en diameter på 6,5 meter blir produsert på rekke og rad.

Det fins ikke maken i Nord-Europa.

– Dette er det nærmeste vi kommer serieproduksjon, men mye av det arbeidet vi gjør er tilpasset stykkproduksjon. Takket være fullintegrert digitalisering går det godt, sier den daglige lederen og viser en av nyvinningene, et manipuleringsbord som kan bevege seg i flere plan. Sammen med roboten kan man få gjort avanserte operasjoner samtidig.

– Vi har lært mye undervegs i de 15 årene vi har benyttet sveiseroboter. I dag tilfører de like mye sveis som om ti personer skulle gjort det manuelt. Fordelen med roboter er at de kommer til på vanskelige steder, sier Hopland, som også er fornøyd med kvaliteten.

– Hva med markedet?

– Det har vært rolig ei stund. Det er foreløpig stopp i produksjonen av store ankerhåndterere, men det skjer mye annet ute i verden. Vi lager utstyr til bruk på forskjellige typer fartøyer som blir produsert i Kina, Singapore, Brasil og USA. I dag er mye av offshoreflåten som ikke ligger i opplag i aktivitet, og alle rigger på norsk sektor. Et offshoreskip er gammelt når det runder 20 år. Statoil (Equinor) har stort fokus på miljøvennlige løsninger, og vi har tro på et oppsving for bygging av miljøvennlige offshorefartøyer etter hvert, sier Hopland som regner med at rundt 80 prosent av produksjonen fortsatt blir gjort for offshoreindustrien.

– Men dere er også inne på nye markeder?

– Kraftindustrien har stort behov for produksjon av tunge konstruksjoner. Vi har oppdrag med å lage 70 tonn tunge kuleventiler på opptil to meter i diameter. Disse ventilene står foran turbinene, og kan lukkes i forbindelse med for eksempel vedlikehold. Vi lager også store turbinlokk. Det er i dag flere tusen turbiner i drift, og markedet er stort for forbedringer. Vi har nok å gjøre på det norske markedet, men vi starter forsiktig. Vi regner oss fortsatt som lærlinger på dette området, sier Morten Hopland.

IP Huse er kandidat til årets Nyskaperpris. Tidligere vinnere er: Odim, Jets, Runde Miljøsenter, Farstad Shipping, Patogen Analyse, Ulmatec Pyro og Nordic Wildfish.