(RBnett:) – Man kan ikke ta omkamp på omkamp uten at det får store konsekvenser både når det gjelder tidsbruk og pengebruk, sier statsminister Erna Solberg til Romsdals Budstikke.

Forberedt på spørsmålet

Romsdals Budstikke fikk en godt forberedt Erna Solberg i tale om forslaget om ny utredning av Romsdalsaksen, som nå er en het potet igjen. For Møreaksen er jo allerede politisk vedtatt og ligger inne i den nasjonale transportplanen (NTP) med millardbevilgninger. Det som kom veldig klart fram er at Erna Solberg har svært lite tro på en omkamp. Hun mener at det vil være et stort tilbakeskritt som i så fall vil koste det offentlige dyrt.

– Når toget går så går toget. Vi har lagt ned store ressurser i utredning, planlegging og detaljregulering. Det har tatt mange år. Og arbeidet pågår for fullt. Stortinget har lyttet til fylkespolitikerne i Møre og Romsdal og det de ønsket som ferjefri løsning. Møreaksen ligger nå inne i NTP. Hvis man nå skulle «bytte prosjekt» vil det bety at det offentlige har kastet bort en god del penger og mye tid. Det vil innebære store forsinkelser for en ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden, sier Solberg til Romsdals Budstikke.

Slik blir Romsdalsaksen: Mener den kan koste under 20 milliarder

– Risikerer at andre går foran

– Ved en omkamp vil man kunne risikere at det er andre prosjekt som kan komme foran ferjefri fjordkryssing av Romsdalsfjorden på E39. Valget om Møreaksen er tatt i Stortinget. Rikspolitikerne har lyttet til lokale røster i denne saken. Ofte kan det komme store lokale diskusjoner i etterkant, men når toget går så går toget, sier statsministeren igjen.

Trase: Her er trasen Romsdalsaksen skal følge fra Dragsundet til Lønnset. Foto: Romsdalsaksen

Beslutningen om å jobbe videre for fullt for å realisere Møreaksen ligger fast, understreker statsministeren. Det er som musikk i partikollega Helge Orten sine ører. Stortingsrepresentanten fra Midsund var også med på Rauma-besøket søndag.

– Erna er krystallklar på at det å begynne å utrede Romsdalsaksen nå ikke er et alternativ. Møreaksen er vedtatt og blir gjennomført. Erna påpeker klart den store risikoen ved å ta en omkamp. Da vil mange år og store summer vil gå tapt, og vi risikerer å rykke tilbake til start. Jeg vil be Fylkestinget merke seg dette, sier Helge Orten.

Sve: – Toget er ikke gått

Uttalelsene fra Solberg og Orten er ikke som musikk i ørene til Frank Sve fra Frp. Han vil som kjent ha en full utredning av Romsdalsaksen som et alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden. Også Sp, V, Krf og Nordmørslista stiller seg bak Frp sitt forslag. Frank Sve mener en omkamp er både riktig og nødvendig. Fordi forutsetningene har endret seg.

Han ber statsministeren lytte til transportnæringen og til «alt folket her i fylket som faktisk foretrekker Romsdalsaksen foran Møreaksen». Sve er sterk i troen på at Romsdalsaksen er det beste alternativet, og han tror ikke at det er for seint.

Denne saken sto først på trykk i Romsdals Budstikke.

Folkelige Erna tok seg god tid og hilste på folket som satt utenfor Tindesenteret. Foto: Eirik Heen/Romsdals Budstikke