Fra september av får St. Olavs Hospital ansvaret for koordinering og såkalt flight following-funksjon for luftambulansehelikopter i regionen, melder Helse Midt-Norge. Koordinering og flight following funksjon innebærer at AMK-sentralen har ansvar for koordinering av ambulansehelikopter når alarmen går, og at man følger og har oppfølging av helikopter som er på oppdrag. Hensikta er å ivareta sikkerheta ved uventede hendelser på en effektiv måte.

Til nå har AMK i Ålesund og Trondheim begge koordinert oppdrag, men ei sentral utredning for hele landet har tidligere anbefalt at slik koordinering ved nødsituasjoner skal gjøres fra én AMK-sentral i hver av de fire helseregionene i Norge – og videre at dette for Midt-Norges del skjer nettopp fra den regionale AMK-sentralen ved St. Olavs.

Ei arbeidsgruppe sammensatt med relevante miljøer fra heile regionen, er enig.

– Både Ålesund og Trondheim har forutsetninger for å kunne ivareta denne funksjonen, men det er flest fordeler ved å legge dette til den regionale AMK-sentralen i Trondheim. Derfor ble konklusjonen slik, selv om AMK-sentralen i Ålesund er vår nyeste og mest moderne, heter det fra adm. dir. Stig A. Slørdahl.

Han skal igjen ha trukket sin konkusjon etter drøfting med helseforetakenes direktører, og sier videre at AMK-sentralen i Ålesund er backup-løsning hvis den regionale AMK i Trondheim skulle falle ut.

Vurderingene

I vurderinga mellom Ålesund og Trondheim oppgis det å ha vektlagt blant anna disse momentene:

  • Videreføring av samarbeid med AMK Nord-Trøndelag og aktuelle instanser i Sverige.

  • Videreføring av samarbeidet med redningshelikopteret på Ørlandet. Dette både i forhold til bemanning som LA-lege / AMK-lege, og planlegging av aktivitet for å utnytte den samla kapasiteten best mulig.

  • Trekke veksler på erfaring og kjennskap til geografi, sykehusstruktur etc. i Trøndelag, men regional AMK i Trondheim må utvide sin kunnskap om Møre og Romsdal og samarbeid med Helse Vest.

  • Bedre oversikt over større hendelser i regionen uten at det må varsles spesifikt om dette. Dette vil styrke Regional-AMK-sentralens muligheter til å utøve sin funksjon.

  • Det er allerede i dag stor trafikk med ambulansehelikopter til og fra St Olavs Hospital, og det er fordelaktig med tidlig kunnskap om flybevegelser inn i luftrommet til AMK-Sør-Trøndelag, både når det gjelder flysikkerhet og muligheter for bruk av nærmeste tilgjengelige helikopter.

  • Informasjon vil bli fanget opp og formidlet til mottak ved sjukehusene på et tidligere tidspunkt og slik forberede mottak av pasient.

  • AMK Møre og Romsdal vil kunne få noen større utfordringer med koordinering mellom helikopter og fly ved en slik løsning, men vurderingen er at dette bør kunne løses ved gode prosedyrer og kommunikasjon mellom sentralene.