Studiegruppa foreslår rett og slett en ny veg på påler fra Meierikaia til Prestebrygga. Ved Prestebrygga foreslår de å la vegen gå ned i en kulvert ut til Skutvika.

Helt siden sørsideplanen ble lagt på bordet, har denne gruppa jobbet ut alternative løsninger.

Infrastruktur

– Vi så raskt at sørsideplanen manglet noe helt vesentlig – nemlig god infrastruktur, sier Arne Edvardsen.

Byen vår er ei gruppe som har sitt utspring i Pensjonistuniversitetet, og dette er folk med kompetanse på mange felt som gjerne vil være med å påvirke byutviklingen. De var raskt på banen med å foreslå å legge trafikken mellom Blixvalen og Skutvika på en helt ny veg som kunne løse problemene både i Posthuskrysset og på Hellebroa.

Etter deres mening er det Posthuskrysset som er det store problemet, men at den nye sørsideplanen galant utelater gode trafikkløsninger.

Hovedferdselsåre

– Vi etterlyser en hovedferdselsåre gjennom byen, sier Karl-Petter Slinning og Asbjørn H. Johansen som presenterte det aller ferskeste forslaget på et møte i Byen vår tirsdag formiddag.

Nytt forslag Arne Edvardsen t.v., Asbjørn H. Johansen og Karl-Petter Slinning presenterte et forslag til ny vegløsning i sentrum på et møte i Byen vår tirsdag. Foto: Hilde Hovik

Gruppa foreslår at den nye hovedferdselsåren skal starte på Meierikaia og gå over til Prestebrygga. Så skal trafikken ledes til Nedre Strandgate der vegen videre skal gå i en tunnel/kulvert fra Waterfront og ut til Skutvika.

– Taket av tunnelen vil ligge på samme nivå som Prestebrygga og kan sammen med resten av sørsida utgjøre en flott strandpromenade, sier Karl-Petter Slinning.

Forslaget innebærer at den nye vegen fra Meierikaia og til Prestebrygga blir bygd etter samme prinsipp som cruisekaia.

Rundkjøringer

For å sørge for at trafikken også flyter godt i nord/sør-retningen, foreslås det å legge tre rundkjøringer på den nye vegen der den østligste fører trafikken inn i Rådstugata og rett inn i Aksla parkering. Den midtre rundkjøringen skal føre trafikken inn i Korsegata og videre til nordsida av byen, mens den vestligste rundkjøringa fører til Lorkenesgata og Brosundet og over ny bru til Prestebrygga.

– Vårt forslag betyr at det kan fylles ut på innsida av den nye vegen. Når Keiser Wilhelms gate også blir stengt mellom Korsegata og Lorkenesgata, vil vi få frigitt et stort areal sør for rådhuset og Arbeideren som kan brukes til kulturformål og byens festplass.

Tunnel videre

Neste steg i denne planen er å legge trafikken i en kulvert fra Waterfront og til Skutvika.

– Hva med Brosundtunnelen?

– Vi er positive til Brosundtunnelen, men vi er såpass realistiske at vi ikke tror den vil løse problemene på kort sikt. Brosundtunnelen får bli en oppgave for våre oldebarn, sier Asbjørn H. Johansen.

De 16 pensjonistene i Byen vår legger ikke skjul på at de er kritiske til sørsideplanen slik den nå framstår.

– Vi håper derfor at vi kan få gehør for vårt alternative forslag hos byens politikere, sier Arne Edvardsen. Vanlige ålesundere sier at de synes at planen vår er god, men vi har ikke fått mye gehør hos kommunale planleggere og politikere.

Det som mangler i forslaget fra Byen vår er den nye videregående skolen for rundt tusen elever.

– Men vi kan ikke skjønne hvordan man skal løse parkeringsproblemene for en slik skole, sier Karl-Petter Slinning. Man kan godt ønske at elevene skal gå og sykle, men det er ikke realistisk.

«Byen vår» er ikke fremmed for tanken på å satse videre på Latinskolen slik bl.a. historielaget har pekt på.