Det sier advokat og forretningsfører for Stiftelsen Kjell Holm, Jon Ketil Gjørtz.

Han har, både som talsperson for stiftelsen og i privat regi, vært en av de sterkeste motstanderne mot å legge gjennomgangstrafikken i sentrum i bru over Brosundet.

Gjørtz vil i stedet at trafikken skal føres i en såkalt senketunnel eller miljøtunnel under Brosundet.

Både i den opprinnelige bypakken, som ble vedtatt i fjor, og den reviderte, som vedtas torsdag, er den trafikale løsningen i sona Brosundet nettopp bru. Gjørtz støtter likevel rådmannens iver etter å få vedtatt bypakken.

– Rådmannen har nok rett i at det er viktig å få dette på plass nå. Hvis ikke skyves hele prosessen altfor langt ut i tid.

Første steg

Dette betyr ikke at Gjørtz har endret standpunkt i forhold bru eller tunnel ved Brosundet. Han tror at konkrete løsninger i bypakken kan justeres på et senere tidspunkt.

– Det viktige nå er å få bypakken inn under Nasjonal Transportplan, og få satt i gang bompengefinansiering. Det vil drive prosessen framover. Men jeg ser på dette som et første steg, konkrete løsninger kan endres undervegs, mener Gjørtz.

Visjon

Han har tidligere uttalt at gjennomgangstrafikk på bru over sundet vil ødelegge den såkalte Kulturhavna i Sørsideplanen. Disse uttalelsene står ved lag.

– Både jeg og Stiftelsen Kjell Holm har en visjon om å fylle byen med noe mer enn boliger, handel og næringsvirksomheter. Vi trenger interessante områder som setter kulturen i sentrum og gjør Ålesund til en urban, attraktiv, by. Jeg tror fornuften vil seire. Ingen byer i Norge lager nå trafikale løsninger der trafikken går «i dagen». En lang rekke byer har valgt miljøtunneler i stedet. Jeg tror og håper at det også vil skje i Ålesund. At vi her skal går for en umoderne løsning som vi må leve med i 50–100 år framover har jeg ikke tro på.

– Så selv om det gjøres et vedtak nå kan innholdet i vedtaket endres, mener du?

– Man skal aldri si aldri. Før spaden går i jorda tror jeg fornuften seirer.