Snart er den nye terminalen på Skansekaia klar, med nytt terminalbygg, venterom og toalettfasiliteter. Etter planen skulle hurtigruta innen kort tid flytte hit - i god tid før årets turistsesong.

Men den gang ei: Ålesund havn og Hurtigruten er i full krangel om avgiften på Skansekaia. 1. mars flyttes hurtigruteanløpet i stedet til Flatholmen.

Se også: Hurtigruten får ekstraregning for sikkerheten på Flatholmen

Bakgrunnen for flyttingen er at Hurtigruten ikke vil betale leie for det nye venterommet på Skansekaia.

Vil ikke betale for venterom

Ifølge Stein Lillebo, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, er det snakk om en leiepris på totalt 414.000 kroner i året, som kommer på toppen av de 3,5 millionene Hurtigruten betaler i dag.

Hurtigruten ønsker å bruke havnen uten passasjerfasiliteter, men det lar seg ikke gjøre, ifølge Ålesund havn.

– Når man har bygget et venterom som man sier primært er for Hurtigrutens gjester, så burde det blitt bygd sammen med hurtigruten. Å spørre oss om dette er noe vi er interessert i å betale for, hadde vært en god start, sier Lillebo.

– I stedet så kommer ikke prisen på bordet før etter at terminalen er bygd. Da er det litt sent. Når vi så utfordrer prisen, så svarer havnen med å kaste oss ut av sentrum, til en havn som er svært ugunstig for passasjerene, sier Lillebo.

Lukket for besøkende

Fordi Flatholmen er et ISPS-område som er avstengt for besøkende, betyr det at det ikke blir mulig å stikke innom for en kaffe eller lunsj om bord.

Lillebo hevder Hurtigruten ikke har blitt godt nok informert og inkludert underveis.

– Men vil ikke gjestene nyte godt av terminalbygget?

– Jo, det vil de åpenbart. Men vi vet at de aller fleste som reiser til og fra Ålesund går rett om bord på skipet. Ålesund havn har ikke gjort noen brukerundersøkelser på dette.

Havnesjefen: – Kjedelig sak

– Dette er en veldig kjedelig sak, sier havnesjef Ole Christian Fiskaa.

Han har en litt annen versjon av samarbeidet, og sier at havnen har involvert Hurtigruten helt fra starten av.

– Det som var planen i samråd med Hurtigruten var å lage et opplegg som håndterer både gods og passasjerer på en trygg måte. Der man skiller passasjerer fra godset slik at man unngår farlige situasjoner, sier Fiskaa.

– Hvorfor har ikke dette blitt avklart tidligere?

Regningene løper

Ifølge havnesjefen vil det ikke bli mulig for Hurtigruten å bruke Skansekaia uten å ta i bruk det nye terminalanlegget.

– Det blir vanskelig. Ålesund havn er selvfinansierende, og kostnadene med den nye terminalen løper allerede. Det gjelder både venterommet, gods og lager. Nå må vi eventuelt se på andre alternativer, det ene er å få en annen bruk av terminalen ved cruisebåter, sier han.

Selv om konflikten oppsto før jul, hadde Fiskaa inntil nylig tro på at dette kom til å gå seg til.

– Vi har bedt dem komme til bordet for å diskutere både pris og innhold i terminalen, men vi har begrenset med muligheter til å forskjellsbehandle rederiene. Jeg har ikke gitt opp håpet på at de skal ombestemme seg, men dialogen virker ikke lovende, sier havnesjefen.