Brosundtunnelen og bomfri veg over Taftasundet og Ellingsøya var stridsspørsmål da Ålesund formannskap tirsdag behandlet bypakken for siste gang.

Bypakken inneholder vegprosjekter til 3,3 milliarder kroner som skal delfinansieres med bompenger.

Blant prosjektene er ny veg fra Breivika til Lerstad og Campus Ålesund, nye kollektivknutepunkt, oppgradering av fv. 60 Blindheim-Flisnes og ny bro over Brosundet.

Forsinke bypakken

Flertallet vil skyve tunnelen ut i tid til en eventuell bypakke 2, mens Høyre foreslo å ta med tunnelen allerede nå.

– Jeg finner ikke gode argumenter mot å ta tunnelen med nå, i en pakke som skal gjelde 10-15 år framover i tid, sa Øystein Tvedt (H) da formannskapet behandlet saka.

Varaordfører Tore Johan Øvstebø (KrF) førte ordet for flertallet, som består av Ap, KrF, SV og MDG. Han advarte mot å inkludere Brosundtunnelen nå, fordi det vil kunne forsinke hele bypakken.

– Tunnelen var inkludert i første utkastet, men vi fikk da klare signaler fra Samferdselsdepartementet om at pakken ble for dyr. Brosundtunnelen ble fjernet fordi den ikke er ferdig regulert, men den må med i trinn 2, sa han.

Les flere saker om Bypakken i Ålesund.

Ellingsøy og Taftasundet

Høyre foreslo også å inkludere tiltak på fv. 107 over Ellingsøy og Taftasundet, og plassere en bomstasjon på Taftasundbroa.

– Dette blir eneste bomfrie veg inn til byen, og vi er bekymra for trafikkøkingen som vil komme. Dessuten bør både broa og vegen over Ellingsøy utbedres, sa Tvedt.

Øvstebø utelukket ikke at flertallet kan gå med på forslaget om bom på Taftasundet, men at det ikke var nødvendig å gjøre dette nå.

– Om vi vedtar bypakken slik den ligger, så kan vi legge inn nye bomsnitt om vi ser at fordelingen av bomstasjoner fører til uheldig trafikkøkning, sa Øvstebø.

Votering

Ingen av forslagene fra Høyre fikk flertall i formannskapet. Dette kan imidlertid endre seg når bystyret skal behandle saka for siste gang den 22. mars.

Øystein Tvedt tok initiativet til at Høyre sammen med flertallspartiene, da kan komme til et vedtak som får bred støtte. Dette var Øvstebø positiv til.

Fremskrittspartiet opprettholdt derimot sin motstand mot bypakken og blir ikke med på noe bredt forlik.

Geir Stenseth (Frp) la fram et forslag om at bystyret avslutter arbeidet med bypakken, og kun gjennomfører prosjektene som allerede ligger i Nasjonal transportplan. Det er ny veg fra Breivika til Lerstad og nytt løp i Blindheimstunnelen, som ligger an til å bli del av bypakke 2.

– Ordinær brukerfinansiering er mer rettferdig når bomsnitt knyttes direkte opp mot konkrete tiltak, sa Stenseth.

Øystein Tvedt (H) argumenterte for å prioritere Brosundtunnelen. Foto: Hilde Hovik
Varaordfører Tore Johan Øvstebø (KrF) er glad behandlinga av bypakken går mot slutten. Arkivfoto: Staale Wattø sw@smp.no Foto: Staale Wattø