Det sier virksomhetsleder for plan og bygning i Ålesund, Ole Andreas Søvik. Han understreker at han uttaler seg som fagansvarlig for arealplanleggingen i byen.

Gjennom flere artikler i Sunnmørsposten den siste tida har politikere og andre i randkommuner til Ålesund uttalt seg svært kritisk til det de oppfatter som et ønske fra Ålesund om å dominere over distriktet. Et konkret tilfelle er mulighetene for Digernes-området i Skodje til å utvikle detaljhandel.

Følg smp.no på Facebook

– Må få utvikle seg

Byplansjefen i Ålesund er tindrende klar på at bygdebyene på Sunnmøre må få utvikle seg.

Han er like klar på at Sunnmøre må stå sammen om å ta vare på de urbane kvalitetene som Ålesund har hatt og som historisk sett har vært med på å utvikle hele regionen.

– Vi konkurrerer med andre landsdeler og resten av Europa. Da må vi skape et urbant tilbud som gjør at mennesker ønsker å flytte og bosette seg på Sunnmøre, sier Søvik.

Han er kritisk til innstillingen fra fylkesutvalget som vil utvikle fire regioner i Møre og Romsdal, og der man skiller mellom Ålesund og Eiksund-regionen. Det blir etter Søvik sin mening for teoretisk.

Bygdesenter

– Ålesund har alltid vært en by for hele Sunnmøre, og det må den fortsatt være. Ålesund blir et hovedsenter, men samtidig er det viktig å ta vare på de historiske bygdesentrene og la dem få utvikle seg.

– Gjelder det også handelsvirksomheten på Digernes i Skodje?

– Digenes er i en særstilling som er blitt et logistikk-knutepunkt på Sunnmøre. For meg må man gjerne bygge ut 9.000 kvadratmeter handelsvirksomhet der. Men jeg er ikke enig i at skal ha et frislepp av lokale «Digernes» som gjensidig konkurrerer mot hverandre på en slik måte at vi ikke klarer å skape det urbane miljøet som Sunnmøre trenger for å konkurrere med andre landsdeler, sier Søvik.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

– Vi har plass til mer fortetting, men jeg er uenig med dem som vil flytte sentrumsfunksjoner som et rådhus er, til Moa, sier Søvik.

Han mener de offentlige tilbudene bør være en del av det urbane miljøet sentrum skal være.

– På den andre siden vil for eksempel en bytunnel mellom Sula og Ålesund skape den nærheten som mange etterlyser, sier byplansjefen.