Ideene er mange og det trenger slett ikke koste mye for å skape et mer urbant sentrum i Ålesund. Med prosjektet «Byen som regional motor», setter fylkeskommunen seg i fører-setet for idémyldringen.

– Vi ser fram til prosjektet med forventning og vil samordne det med andre prosjekter som skal utvikle byen, sier virksomhetsleder for plan og bygning i Ålesund, Ole Andreas Søvik.

Han er leder i ei lokal arbeidsgruppe som sammen med fylkeskommunen skal finne gode løsninger som kan gjøre Ålesund enda mer attraktiv.

Myldremøte

Nylig hadde gruppa et myldremøte sammen med arkitekt Ewa Westermark fra Gehl Arcitect i København. Arkitekten har bred erfaring fra lignende prosjekter i europeiske og amerikanske storbyer.

– Gratis buss med flere avganger mellom Moa og sentrum?

– Gjerne for meg, men det må andre enn kommunen ta stilling til. Vi ønsker en praktisk tilnærming til byutviklingen og hjelp til å spisse de prosjektene vi allerede har. I dette arbeidet skal det være rom for å prøve ut ulike løsninger, og de som lykkes kan gjerne bli permanente, sier Søvik.

Prosjektleder

Det er Kjersti Hasselø som er leder for den femårige prosjektet «Byen som regional motor», og det er gjennomført lignende oppstartmøter i Kristiansund og Molde.

Hovedmålet for bysatsinga er «Å utvikle Ålesund, Molde og Kristiansund til attraktive, urbane sentra i sine regioner, som gir grunnlag for vekst både i byene, omlandet og fylket».

Generelt sliter Møre og Romsdal med å tiltrekke seg nødvendig høykompetent arbeidskraft i konkurranse med byer som Oslo, Bergen og Trondheim.

Høyt utdannede mennesker vil helst bo i urbane strøk med spennende jobber, et stort fagmiljø og urbane tilbud. Samtidig er tendensen at vekst i byene også skaper vekst i omlandet. Ved å styrke de tre byene som regionale motorer, kan også Møre og Romsdal som region bli mer attraktiv.

Det er satt opp flere såkalte «innsatsområder» der attraktive bysentra er ett av områdene sammen med Samferdsel og kollektivsatsing, Kompetansemiljø- og utdanning.Byene får en stadig viktigere regional rolle når det gjelder bosetning, arbeidsplasser, kultur- og fritidsaktiviteter, handel, samferdsel og utdanning.

Urban by

– Det handler om å skape liv i byen. Da er det ikke først og fremst de store monumentale bygningene det dreier seg om, men om mennesker. Det handler om mangfold i byliv og fritidstilbud som kan trekke til seg flere av «de kloke hodene» til Sunnmøre, sier Hasselø.

– Hva konkret kan man gjøre for at for eksempel unge skal bruke byen bedre?

– Ålesund er en fantastisk by med mange muligheter. Etableringen av en ny videregående skole på Syd-siden kan bidra til at unge tar den mer i bruk, sier Hasseløy, som legger til at diskusjonen i første omgang har dreid seg om hva som er mulig å få til. Fortsatt mangler man en del planverk for byen, men også enkle prøvetiltak kan være effektive. Og det trenger ikke koste mye.

– Hvilke utfordringer utgjør den lange «blindvegen» uten gjennomkjøring i bysentrum?

– Vi må forholde oss til byen slik den er, og samarbeide om alle gode prosjekt som blant annet er inne i bypakken.

– Hvordan vil dere ta dette videre?

– Vi må være på offensiven og involvere kulturlivet, næringslivet og selvfølgelig politikerne. Det er mange gode folk som har kraft til å gjennomføre noe i Ålesund, sier Kjersti Hasselø.