- Vi samarbeider med firmaet Kuldeteknisk AS i Tromsø som benytter CO2 i motsetning til freonbasert kuldeanlegg som jo er i ferd med å bli faset ut.

Teknologien basert på CO2 har til nå vært benyttet i kjøledisker i butikk og i colaautomater, men aldri på båt. Dette blir verdens første innfrysingsanlegg på CO2 ombord i båt, opplyser Tore Roaldnes, daglig leder og reder i AS Roaldnes.

Freon forbudt

Det er forbudt å installere freonbaserte innfrysingsanlegg. Alternativet for fiskeflåten har til nå vært ammoniakk. Den har ikke miljømessig negativ effekt.

– Men problemet for oss er at ammoniakk er brann- og eksplosjonsfarlig og giftig. Et ammoniakkutslipp på en mindre båt som MS Roaldnes ville være 10 ganger verre enn et utsliipp ved en større bedrift som Meieriet i Ålesund. Men til nå har dette vært eneste alternativ, sier Roaldnes.

Følg smp.no på Facebook

HMS utfordringer

På båtsiden har en takla HMS utfordringene med ammoniakken ved å bygge ekstra rom som kan sikre ventilasjon. Men slikt er det ikke plass til ombord i Roaldnes.

Roaldnes sier rederiet hadde valget mellom å bruke et nytt og etter sigende miljøvennlig freon, noe han mener det ikke er, og som både er for dyrt og ikke god nok på kulde. Det andre alternativet var å benytte CO2. Det er ikke giftig, dermed slipper en å bygge skott og ventilasjon, men der en må være oppmerksom på at ammoniakken fortrenger oksygen. CO2 er et avfallsprodukt som altså her kan gjennvinnes til bruk  i innfrysingsanlegget.

Raskere innfrysing

- I tillegg til forbedret HMS forhold bidrar dette anlegget til 25 prosent hurtigere innfrysing. Det fører igjen til en kvalitetsforbedring av produktet. Det er viktig å fryse ned fisken så raskt som mulig, påpeker Roaldnes.

Videre skal pilotanlegget gi 25 prosent økt effektivitet/kapasitet på fartøyet, noe som naturlig nok er en hyggelig sak for reder.

- Vi sparer også energi. Båten vil bruke vesentlig lavere energi på frysing av ett tonn fisk. Rundt 10-20 prosent, sier Roaldnes. Han håper også å spare 5-10 prosent drivstoff etter installeringen.

- Aller viktigst er kvalitetsforbedringen på produktet og en betydelig bedre sikkerhetssituasjon for mannskapet, sier han.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Ferdig i november

Anlegget blir ferdig installert i løpet av november. Så drar båten til Tromsø for å få igang anlegget og så er det ut og prøvefiske i januar. Båten kommer i drift først 1. april.

- Det som har gjort pilot prosjektet mulig er at rederiet  hadde ledig kapasitet for båt i og med at vi kjøpte Volstad i fjor og dermed kunne ligge i ro med Roaldnes lengre enn normalt.  Kvotet og mannskap ble flyttet over til annet fartøy. Hadde vi vært i en normalsituasjon kunne vi ikke tatt risikoen. Videre gjør støtten fra Innovasjon Norge på 4,4 millioner kroner det mulig å avlaste finansieringsrisikoen, sier Tore Roaldsnes.

Mer penger

Innovasjon Norges satsing gjennom miljøteknologiordningen trappes opp i 2015 med en påplussing på 50 millioner kroner på et samlet budsjett på totalt 230 millioner kroner.

De gleder seg over at et klimanøytralt innfrysingsanlegget basert på CO2 nå for første gang installeres om bord i en båt. Fra v. Bodil Palma Hollingsæter, Innoasjon Norge, daglig leder og reder Tore Roaldnes og ny leder i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth. Foto: Inger Otterlei