- Vi samarbeider med firmaet Kuldeteknisk AS i Tromsø som benytter CO2 i motsetning til freonbasert kuldeanlegg som jo er i ferd med å bli faset ut.
Teknologien basert på CO2 har til nå vært benyttet i kjøledisker i butikk og i colaautomater, men aldri på båt. Dette blir verdens første innfrysingsanlegg på CO2 ombord i båt, opplyser Tore Roaldnes, daglig leder og reder i AS Roaldnes.
Freon forbudt
Det er forbudt å installere freonbaserte innfrysingsanlegg. Alternativet for fiskeflåten har til nå vært ammoniakk. Den har ikke miljømessig negativ effekt.
– Men problemet for oss er at ammoniakk er brann- og eksplosjonsfarlig og giftig. Et ammoniakkutslipp på en mindre båt som MS Roaldnes ville være 10 ganger verre enn et utsliipp ved en større bedrift som Meieriet i Ålesund. Men til nå har dette vært eneste alternativ, sier Roaldnes.
HMS utfordringer
På båtsiden har en takla HMS utfordringene med ammoniakken ved å bygge ekstra rom som kan sikre ventilasjon. Men slikt er det ikke plass til ombord i Roaldnes.
Roaldnes sier rederiet hadde valget mellom å bruke et nytt og etter sigende miljøvennlig freon, noe han mener det ikke er, og som både er for dyrt og ikke god nok på kulde. Det andre alternativet var å benytte CO2. Det er ikke giftig, dermed slipper en å bygge skott og ventilasjon, men der en må være oppmerksom på at ammoniakken fortrenger oksygen. CO2 er et avfallsprodukt som altså her kan gjennvinnes til bruk i innfrysingsanlegget.
Raskere innfrysing
- I tillegg til forbedret HMS forhold bidrar dette anlegget til 25 prosent hurtigere innfrysing. Det fører igjen til en kvalitetsforbedring av produktet. Det er viktig å fryse ned fisken så raskt som mulig, påpeker Roaldnes.
Videre skal pilotanlegget gi 25 prosent økt effektivitet/kapasitet på fartøyet, noe som naturlig nok er en hyggelig sak for reder.
- Vi sparer også energi. Båten vil bruke vesentlig lavere energi på frysing av ett tonn fisk. Rundt 10-20 prosent, sier Roaldnes. Han håper også å spare 5-10 prosent drivstoff etter installeringen.
- Aller viktigst er kvalitetsforbedringen på produktet og en betydelig bedre sikkerhetssituasjon for mannskapet, sier han.
Les flere næringslivsnyheter på smp.no
Ferdig i november
Anlegget blir ferdig installert i løpet av november. Så drar båten til Tromsø for å få igang anlegget og så er det ut og prøvefiske i januar. Båten kommer i drift først 1. april.
- Det som har gjort pilot prosjektet mulig er at rederiet hadde ledig kapasitet for båt i og med at vi kjøpte Volstad i fjor og dermed kunne ligge i ro med Roaldnes lengre enn normalt. Kvotet og mannskap ble flyttet over til annet fartøy. Hadde vi vært i en normalsituasjon kunne vi ikke tatt risikoen. Videre gjør støtten fra Innovasjon Norge på 4,4 millioner kroner det mulig å avlaste finansieringsrisikoen, sier Tore Roaldsnes.
Mer penger
Innovasjon Norges satsing gjennom miljøteknologiordningen trappes opp i 2015 med en påplussing på 50 millioner kroner på et samlet budsjett på totalt 230 millioner kroner.