– Rapporten framhever at vi trenger modige politikere som tydelig viser folk hvilke utfordringer vi står overfor, sier Knut Ivar Bjørlykhaug.

Lederen av Miljøpartøpartiet de Grønne (MDG) i Ålesund har tidligere presisert i Sunnmørsposten at ærlighet er noe han savner hos norske politikere. En ny rapport fra Det europeiske miljøbyrået etterøyser en mer ambisiøs miljøpolitikk for å oppfylle visjonen for Europa innen 2050.

Miljø- og klimapolitikken har gjort framskritt og gitt oss bedre miljø, livskvalitet og samtidig fremmet innovasjon, sysselsetting og økonomisk vekst, men vi står stadig overfor vedvarende og voksende miljøutfordringer, heter det i rapporten «SOER 2015».

Den slår fast at det kreves grunnleggende endringer i produksjons- og forbrukssystemer for å få bukt med utfordringene.

– Å løse klimautfordringene handler altså ikke først og fremst om å redusere forbruket, men om å endre måten vi forbruker på, mener Høyres ordførerkandidat i Ålesund, Øystein Tvedt.

– Ingen radikal forandring

Han peker på det faktum at rapporten mener EU og Norges satsing så langt har båret frukter, men at videre utfordringer må takles raskere.

– Det betyr at vi ikke trenger en radikal forandring i miljøpolitikken Norge fører, vi trenger å bygge videre på de to gode klimaforlikene på Stortinget i 2008 og 2012, mener Tvedt.

MDG mener det må til en massiv satsing på imvestering i fornybar energi.

– Per dags dato er MDG det eneste politiske partiet som vil satse massivt på satsing, investering og omdreining av miljøpolitikk. Rapporten bekrefter behovet for å tenke nytt i politikken, mener lokallagsleder Bjørlykhaug.

MDG er dessuten tydelige på at de ser en sammenheng mellom negativ utvikling i folkehelse og rovdrift på naturressurser.

– Selv om Norge ikke er noe supermakt, så kan vi være et foregangsland. Politikerne må tørre å gå foran for at vi trekker oss ut av fossil energiutvinning og dreie oss over mot fornybar energi, mener Bjørlykhaug.

Høyre-representant Tvedt mener miljøpartiet påberoper seg løsninger de ikke har.

– I fjor la MDG fram et budsjettforslag til Stortinget hvor de ville trekke ut pluggen fra oljesektoren nærmest over natta gjennom enorme skatteøkninger. Det ville skapt krise i vår viktigste næring og gjort mange arbeidsledige. Vegen mot et bedre klima går gjennom ei gradvis omstilling hvor oljenæringa byttes ned mot konkurransesyktige alternativer, mener Tvedt.

I Arbeiderpartiet er de åpne til å lytte til de grønnes miljøforslag.

– Vi vil gjerne samarbeide om gode tiltak, sier ordførerkandidat Eva Vinje Aurdal.

Vil ikke ha fire felt

Miljøleder Bjørlykhaug mener deler av bypakken i Ålesund er basert på foreldra tankegang, og peker særlig på den planlagte firefeltsvegen han mener bør vike for satsing på kollektivtransport.

– Bybane er tingen. Ålesund kan være en foregangskommune ved å øke og tilfredsstille krava for kollektivsatsing, synes Bjørlykhaug.

Tvedt deler synet på transportsektoren som synder og særlig stor kilde til miljøfiendtlige utslipp. Derfor er utbygging av transportsystemet viktig, mener han.

– Bypakken er kanskje minst like mye en miljøpakke som en vegpakke. Over én milliard skal brukes på kollektivtilbud og gang- og sykkelveger, sier Tvedt.

Vil ha sykkelby

Han mener det er realistisk at Ålesund skal gå fra å være blant landets dårligste sykkelbyer til å bli en av de beste, og ved å vurderer en «superbuss»-trasé mellom sentrum og Moa skal miljøsatsinga i byen være sikra, mener ordførerkandidaten.

– Ålesund er en miljøkommune, det har vi vist de siste åra blant annet gjennom satsing på Tafjord kraftvarme og bygging av passive hus, sier Tvedt, som også mener kommunens satsing på fortetting i bystrøk er et viktig miljøtiltak.

Også Vinje Aurdal i Arbeiderpartiet trekker også fram arealbruk som del av en viktig, ambisiøs lokalpolitikk:

– Vi vil ha best mulig miljøvennlig avfallshåndtering, energi- og arealbruk, sier hun.

Ved å møte miljøutfordringene med bærekraftig bypolitikk, mener Arbeiderpartiet at langsiktig planlegging er essensielt.

– Vi må legge til rette for at folk blir mindre avhengig av bil, og jeg mener de planene som nå vedtas for kommunen langt på veg legger til rette for et slikt grønt skifte som rapporten etterlyser, mener Vinje Aurdal.

Innen 2050

I rapporten fra Det europeiske miljøbyrået anslås det en tidsramme på 35 år for å takle utfordringene vi ser i dag og gjøre kloden bærekraftig.

– 35 år er en visjon, og den er realistisk. Det krever mye omstilling og utredning å takle miljøutfordringene, og 35 år går fort. Man kan ikke legge ned ei næring som oljeindustrien over natta, påpeker Bjørlykhaug, som altså ordlegger seg noe mer moderat enn partifellene på tinget.

Tidligere i 2015 ble norsk klimapolitikks ambisjonsnivå hevet til å sikte mot en 40 prosents reduksjon av utslippa fra 1990 fram mot 2030.

– Norge som nasjon må gå foran i samarbeid med EU, og da må de enkelte byene gjøres mer miljøvennlige. Høyre i regjering leder nå an i det grønne skiftet, og den globale utfordringen må også løses lokalt her i Ålesund, mener Tvedt.

Det relativt lange tidsperspektivet antyder med andre ord ikke at en kan hvile på laurbæra. Det grønne skiftet må skje så snart som råd.

– Det finnes ingen motsetning mellom blå og grønn politikk, tvert imot. Det handler om å ta markedet i bruk i miljøets tjeneste og bevare miljøet for kommende generasjoner, mener Høyre-kandidaten.

Knut Ivar Bjørlykhaug, leder i MDG Ålesund, vil ha mer offensive politikere og omlegging av miljøpolitikken.
Eva Vinje Aurdal er Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Ålesund. Hun mener bypakken er et viktig grep for å møte miljøutfordringene vi står overfor. Foto: Staale Wattø