Avdelingen skal bytte ut en gammel MR-maskin fra 2002 med en flunkende ny av topp kvalitet. Ifølge avdelingssjef Inge Lode vil maskinen gi bedre bildekvalitet, som igjen gjør det lettere å stille riktig diagnose.

Radiologene vil se flere detaljer på bildene, spesielt i bryst- og bukregionen.

– Nå er vi veldig glade, for vi har ventet lenge. Normalt har en MR-maskin en levetid på 7–10 år. Maskinen som blir skiftet ut har stått her i 13 år, forteller Lode.

Selve åpningen i den nye maskinen vil også bli større, slik at pasienter med klaustrofobi vil føle det mer behagelig. Prosjektet har kostet 10–11 millioner.

Like ved

Det er to MR-maskiner på Ålesund sjukehus. Den som nå skiftes ut har stått i et annet bygg. Nå får Lode og røntgenavdelingen to moderne maskiner omtrent vegg i vegg.

– Fordelen er helt klart at dette gir større pasientstrøm og bedre mulighet for samarbeid.MR-maskinen som løftes inn i dag er av typen 1,5 Tesla.

Flere sjukehus av Ålesunds størrelse har riktig nok MR-maskiner med kraftigere magnet, men avdelingen er likevel fornøyd.

Slipper å reise

For i januar ble det også satt inn en ny CT-maskin som både gir raskere bilder og mer presise undersøkelser.

– Pasienter med mistanke om forsnevring av hjertes blodårer kan undersøkes med CT. Dersom CT-undersøkelsen her i Ålesund viser normale blodkar, slipper pasienten nå å reise til Trondheim for å få tatt undersøkelse med direkte innsprøyting av kontrast i blodårene, forklarer Lode.

Denne undersøkelsen kan være risikofylt. Også CT-maskinen (fra 2012) ved Volda sjukehus kan ta bilder av hjertets kransårer.

Mye for pengene

CT-maskinen har en verdi på rundt 12 millioner kroner, og sjukehuset har fått kompensasjon for lang ventetid på levering.

– Derfor har vi fått det ypperste leverandøren har å tilby. Som sunnmøringer kan vi trygt si at vi har fått mye for pengene.

Til sammen får røntgenavdelingen et løft til en verdi mellom 20–25 millioner kroner.

Odd Inge Bjørnsen ved avdeling for drift og eiendom forteller at det ikke bare er å løfte inn de nye maskinene.

– Vi har bygd om venterom, fått på plass kjøleutstyr, ny ventilasjon og nye tanker, forteller Bjørnsen.