De færreste vil få grunn til å klage på utsikten.

– Utbyggingen går etter planen, og i desember flytter de ansatte i Vard inn i bygg B, forteller prosjektleder Albert Aarøe i Skansekaia utvikling AS.

Se også: På toppen av byen

Leietakere

B-bygget er det midterste av de tre byggene på Skansekaia som til sammen er på 17.500 kvadratmeter over bakken. Under bakken er det 6.900 kvadratmeter til tekniske rom og parkering.

– Vi har leid ut det aller meste, forteller Aarøe. Rundt 1.200 kvadratmeter er fortsatt ledig, og her kan vi tenke oss å leie ut til mindre virksomheter innenfor maritime klynge slik at det kan bli et attraktivt kontorfellesskap.

Mye maritimt skal inn på Skansekaia. Farstad Shipping skal ha hele det vestligste bygget, mens Norlines, Kystverket og Volstad shipping skal inn i det østligste bygget mens Vard skal bruke nesten hele det midterste. Her blir det også passasjerterminal for hurtigruta. Bygget er tett, og innredningen er i gang.

Albert Aarøe og HMSK-leder Rune Bratbak hos entreprenøren Hent viser rundt der håndverkerne er i full aktivitet.

– Både kontorer og fellesarealer får mye lys gjennom store glassflater, forteller de to.

Arkitekten har lagt vekt på at byggene skal framstå så transparente som mulig.

Debatt

Utbyggerne har selvsagt merket seg at folk diskuterer arkitekturen på Skansekaia.

– Helt naturlig at ålesunderne vil mene noe om dette. Men vi håper at det ikke trekkes konklusjoner før alt står ferdig, sier Aarøe. De skal legge hele området til rette på en måte som gjør Skanekaia mye mer tilgjengelig og trivelig for folk flest enn den noen gang har vært.

– Noen har ønsket boliger?

– Dette er ei tomt som ikke egner seg for boliger på grunn av aktiviteten på kaiene. Men det blir veldig fine kontorer. Og byen trenger også arbeidsplasser som kan være med på å skape nytt liv og virksomhet i denne delen av byen, sier Albert Aarøe.