Det graves nord for sjukehuset. Gamle lysmaster er fjernet.

– Det gamle var utgått på dato og modent for utskiftning. Det levde sitt eget liv og detekterte ikke bilene når de kom, men endret lyssignal etter sitt eget faste mønster uavhengig av trafikken, sier Jan Stian Tafjord, byggeleder på drift i Statens vegvesen.

Kjørte på rødt

– Det var en hastejobb. Vi måtte bare skifte ut anlegget. Vi opplevde at en del biler ble lei av å vente og kjørte på rødt, tilføyer han.

Akkurat nå er alle master fjernet og folk rapporterer om fin flyt i trafikken både til og fra byen.

– Det kan se ut til at trafikken går som smurt nå når lysmastene er borte?

– Ja, heldigvis! Vi var litt overraska over at det har gått så godt og der det ser ut til at de som kommer fra sjukehusområdet slippes inn på E 136, sier Tafjord.

Men nytt lysanlegg og nye master blir det altså likevel.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Grønt på E136

Tafjord forteller at det nye lysanlegget skal bli som før, men med et signalanlegg som fungerer.

Hovedregelen er at det skal være grønt lys på E136 for å ta unna trafikken, men stoppe opp og slippe inn trafikk fra sjukehusområdet.

Når det kommer biler fra Åsehaugen, som er vegen opp fra sjukehuset, vil de i løpet av få sekunder få grønt lys. Og motsatt vil lyssignalet for dem som skal til sjukehuset skifte på få sekunder hvis det ikke er trafikk, ifølge Tafjord.

Intensivbelyst gangfelt. Når det likevel ble mye graving bestemte en seg for å skifte lysmastene. Samtidig blir gangfeltet intensivbelyst. Det blir forsterket belysning i overgangsfeltet.

Det hele koster rundt fire millioner kroner og skal stå klart i slutten av april. Så er det tid for å ordne til litt grøntanlegg i mai, litt avhengig av været.

– I alle fall så det står klart til 17. mai, sier Tafjord.