Henriette Høyberg synes ikke det er vanskelig å forstå at folk kan bli usikre når alt ikke virker like logisk. Hun er trafikklærer hos Mini Trafikkskole i Ålesund, og loser ofte elevene sine gjennom kryssene på begge sider av brua.

Merking

– Det største problemet nå er at merkinga i vegbanen er borte flere steder, sier trafikklæreren.

Kommer man vestfra, er stopplinjer og retningspiler borte. Både for bilene som skal til venstre inn Rasmus Rønnebergs gate og til høyre i Lorkenesgata.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Flaskehals

Lysreguleringa i sona Hellebroa ble gjort for å få trafikken til å gli bedre gjennom byens desidert største flaskehals.

– Og det har også blitt resultatet. I hvert fall ser det ut til at trafikken på forkjørsvegen går greiere nå. Det er bilistene som skal inn på E136 fra Apotekergata og Rasmus Rønnebergs gate som får de største problemene.

Avstand

I Apotekergata er det avstanden fra trafikklysene og ut til selve krysset som er problemet, mener Henriette Høyberg. Den er rett og slett litt for stor.

Og det blir ikke bedre av at lysintervallene er korte.

– Når bilistene i Apotekergata får grønt lys, er det ikke mer enn to-tre biler som kommer seg inn på E136/Nedre Strandgate før det på nytt blir grønt lys for bilene kommer vestfra. Av og til ser jeg at det ikke er mer enn én bil som rekker det. Da blir man stående og vente framme i krysset selv om man nettopp fikk grønt lys. Men har du først krysset stopplinjen, så kan du kjøre hvis du har klare bane.

Trafikklæreren tror at det kan skape irritasjon hos noen når de må stoppe to ganger i løpet av få meter.

– Og irriterte bilister er aldri bra. Det gjelder å være litt tålmodig slik at man kan lese trafikken og gjøre de riktige vurderingene. Dette krysset kan det kanskje være en tanke å unngå helt i rushtida og heller kjøre et stykke vestover i Kirkegata før man beveger seg ned i Nedre Strandgate igjen, foreslår Høyberg.

To grønne

Fotgjengere har også ringt avisa og fortalt om farlige situasjoner når de skal krysse gatene ved Hellebroa. Blant annet når både biler og fotgjengere har grønt lys samtidig.

– Slik er det jo også i Posthuskrysset og i andre store, lysregulerte kryss. I mindre kryss som ved Hellebroa, må bilistene være ekstra oppmerksomme. I posthuskrysset er det som regel mange som skal over gata samtidig slik at det ikke er noen tvil om at de har grønn mann. Slik er det ikke alltid her. Henriette slår et slag for å vise litt sunn fornuft bak rattet i tillegg til å følge trafikkreglene.

Ikke stå på krava

– Kanskje løser det en vanskelig situasjon hvis du slipper fram en bil selv om du strengt tatt har forkjørsrett. Det er ikke alltid at stå på krava-mentaliteten fungerer best i trafikken, slår Henriette Høyberg fast.

Gjør som flere enn 22.000 andre - følg smp.no på Facebook

<strong>To x grønt:</strong> Her kan både bilene som skal inn i Apotekergata og fotgjengere som skal krysse gata få grønt lys samtidig. Her må bilførerne vise maksimal oppmerksomhet. Foto: June R. Johansen
<strong>Dårlig merka:</strong> Stopplinja er helt borte og denne flekken er restene av retningspilen for bilene som skal østover i Lorkenesgata. Foto: June R. Johansen