Det sier Terje Devold som er daglig leder for Den Norske Matfestivalen som går av stabelen fra 26. til 29. august.
Bryggerier
– Vi er midt i program- og budsjettarbeidet, og fortsatt mangler vi svar fra Ålesund kommune på søknaden om støtte. Men slik det ser ut nå, tar vi sikte på å lage årets festival litt mer omfattende enn fjorårets, sier Devold.
Nytt av året blir at lokale ølprodusenter blir viet ekstra oppmerksomhet.
– Mellom fem og ti av de lokale håndverksbryggeriene skal stille i festivalteltet slik at folk kan få smake på varene. Ølbrygging er en næring som virkelig brer om seg, og vi synes det skal bli kjekt å vise fram dette på festivalen.Alle amatørbryggere blir også utfordret til å komme opp av kjellere og ut av garasjer for å få ølet sitt evaluert.
Sentrum
I fjor flytta matfestivalen tilbake til bysentrum, og der akter de å holde seg.
– St. Olavs plass og Skansegata blir festivalarena, men denne gangen har vi søkt om å få stenge St. Olavs plass for biltrafikk. I fjor var det åpent for gjennomkjøring, og det fungerte ikke. Jeg hadde hjertet i halsen opptil flere ganger, sier Terje Devold.
– Hva med konkurranser?
– NM i klippfisk står på programmet, og denne gangen er det flere som har meldt sin interesse for å delta.
Økonomi
Matfestivalen har et budsjett på mellom halvannen og to millioner kroner.
– Dette er betydelig mindre enn tidligere, og også grunnen til at vi har tatt festivalen litt ned i omfang. Vi har heldigvis kommet inn på fylkeskommunens liste over arrangement som får faste tilskudd, og til årets festival får vi 400.000 kroner. Vel å merke hvis Ålesund kommune også bidrar.
– Med den samme summen?
– Nei, det er nok ikke realistisk, men vi håper at vi også i år kan få 150.000 kroner i kommunalt tilskudd.
– Men noe mindre enn dette kan ikke matfestivalen bli hvis den skal være en viktig møteplass mellom produsenter og forbrukere, sier festivalsjefen.