Det viser resultater fra et stort forskningsprosjekt om spesialundervisning ved grunnskoler i Ålesund og Lillehammer, det såkalte Speed-prosjektet.

Forskningsprosjekt

I regi av høgskolene i Volda og Hedmark har forskere studert både den ordinære opplæringen og spesialundervisningen som blir gitt ved totalt 29 grunnskoler i de to byene.

Tirsdag ble de foreløpige resultatene presentert for 550 grunnskolelærere i Ålesund, under et «kick-off»-arrangement i idrettshallen på Hatlane skole.

Der fikk lærere og skoleledere i byen høre om til dels store forskjeller i forhold til hvor godt opplæringen virker for elevene.

Peder Haug ved Høgskolen i Volda er prosjektleder for Speed, som er en forkortelse for  «The function of special education».

Pedagogikk-professoren sier at når den ordinære opplæringen i skolen er god, så blir det mindre krav til spesielle tiltak.

– Generelt kan man si at dess bedre opplæring en skole gir elevene sine, dess mindre behov blir det for spesialundervisning.

Tre år foran

– Når det gjelder elevenes faglige prestasjoner, målt ut fra hvordan lærerne vurderer disse, så ligger elever ved enkelte skoler i gjennomsnitt tre år foran elever ved andre skoler. Det er ganske brutalt, sier Haug.

– Også når det gjelder elevenes egen vurdering av opplæringen er det store forskjeller, sier Haug.

Det samme finner forskerne også når det gjelder elevenes, og lærernes, trivsel på skolen.

Ifølge Haug har forskerne ikke studert hva som kan forklare de store forskjellene mellom skolene, og hvorfor skolene skårer så ulikt.

Har en jobb å gjøre

– Det store spriket mellom skolene er det som overrasker oss mest. Her har vi en jobb å gjøre, sier kommunalsjef Bjørn Ivar Rødal.

Ifølge Rødal har kommunen allerede satt i verk flere tiltak for å finne årsakene til forskjellene, og styrke opplæringen ved skoler som skårer lavt. Dette arbeidet vil fortsette fremover.

Ålesund kommune ønsker foreløpig ikke å gå ut med resultater for enkeltskoler.

– Dette er noe vi eventuelt først kan vurdere å gjøre når sluttrapporten for prosjektet foreligger i 2017, sier Rødal.

Ifølge Peder Haug er det lite som tyder på at Ålesund utmerker seg i kvaliteten på undervisningen, i forhold til andre kommuner i Norge.

Speed-prosjektet støttes av Forskningsrådet og har til hensikt å finne ut mer om spesialundervisning i skolen.

Les mer i papirutgaven av Sunnmørsposten onsdag.

Professor Peder Haug ved Høgskolen i Volda leder det store Speed-prosjektet, som blant annet har undersøkt hvordan opplæringen og spesialundervisning foregår i Ålesunds grunnskoler. Foto: Staale Wattø