– I likhet med mange andre randkommuner benytter folk i Skodje både butikker og kulturtilbud på Moa. Skodje kommune vil gjerne bli hørt som en part når det gjelder reguleringsplaner i og med at store brukergrupper føler seg meningsberettiget,  påpeker han.

Skodjes påtroppende ordfører støtter utspillet fra Inger Johanne Langeland som mener det er på høy tid at en ser byutviklingen i Ålesund i et mer helhetlig perspektiv. Langeland er medarrangør av Moakonferansen som går av stabelen 29. oktober.

Gjør som flere enn 23.000 andre - lik smp.no på Facebook

Tennfjord er blant inviterte politikere som sammen med næringslivsreprensentanter skal delta i en workshop på konferansen.

– Jeg er for Moa, men ikke imot sentrum, presierer han.

Har pendlet via Moa i 15 år

– Moa er viktigste handleområdet også for oss som bor i Skodje. Vi benytter butikker og kulturtilbud på Moa. Mange er også avhengige av trafikkflyten i området gjennom arbeidspendling. Jeg har sjøl pendlet gjennom området Moa og Spjelkavik i 15 år og har personlig fulgt utviklingen i trafikken.

– Moa er i ferd med å bli en flaskehals. Nå er belastninga i rushtiden omtrent på vippepunktet. Trafikken begynner å stå gjennom Moatunnelen, og i Borgundfjordvegen er det kilometer med kø, legger han til.

Mer om denne sakenEtterlyser uterom, møtesteder og klare planerVil knytte sammen Moa og sentrum

– Vokser vilt

– De første aktørene har også begynt å ta betalt for parkering på Moa. Det betyr at Moa er i ferd med å bli en by, påpeker han og mener denne utviklingen skjer på tross av, og ikke på grunn av, planlegging fra Ålesunds side.

– Ting vokser litt vilt. En overlater for mye av investeringer, det visuelle og planlegging, til de private aktørene. Ålesund vil ta vare på gamle sentrum; jeg er fristet til å bruke uttrykket gamlebyen. Se på husa, hvor mye som er vernet. Det virker som om man bruker mye energi på å bremse Moa i håp om å avhjelpe manglende utvikling rundt Brosundet.

– I stedet kan en bruke utviklinga på en god måte; bygge infrastruktur og bruke Moa som en vekstmotor for Ålesund kommune. Det tror jeg nok også Ålesund kommune er opptatt av, sier Tennfjord.

Han mener initiativet til Lageland er bra fordi potensialet blir synliggjort, samtidig som en peker på en del utfordringer som gjør at Moa vokser så fort.

Biblioteksaken

– Jeg etterlyser offentlig interesse. Jeg sier ikke at Ålesund kommune ikke gjør noe. Det er en utfordring for påtroppende ordfører Eva Aurdal (Ap) å ta tak i dette.

Mye negativt – Jeg  er provosert over at mange kun har negative utspill om Moa, sier Dag Olav Tennfjord.

– Et eksempel som setter det hele på spissen er biblioteksaken. Hvor mange barn og unge i bydelen soner til biblioteket på Moa? Jeg synes det er ubegripelig at man i to runder har prøvd å legge ned bibliotekfilialen. Det viser hvor liten kontakt man har med brukerne i Ålesund.

– Gjør Moa penere

Tennfjord sier han er glad i Ålesund, men mener byen må bygges ut på en hensiktsmessig måte. Og han mener en må ivareta de voksende bydelene også.

– Jeg  er provosert over at mange kun har negative utspill om Moa, samtidig som man ikke vil bruke noe ressurser på bydelene. Bruk ressurser på å forskjønne Moa-området,  legge til rette for turområder - gjør noe for å gjøre Moa penere!

Gode uterom Inger Johanne Langeland som er medarrangør av Moa-konferansen, brukte tidligere i sommer dette området på Moa som et eksempel på at uteområdene ikke er spesielt attraktive.

– Moa er på mange måter handelssenter for hele regionen.  Langeland har invitert næringsliv og politikere til å finne ut hvordan en kan gjøre Moa bedre og mer funksjonelt for de som handler og bor der. Det synes jeg er kjempebra, sier han.

Trafikkflyt

Når det gjelder trafikken, peker han på at det handler ikke bare om å komme seg til byen, men sørge for at gjennomgangstrafikken blir håndtert på en måte som gjør at en får god flyt.

– Har du noen konkrete forslag til tiltak for å bedre på trafikksituasjonen i Spjelkavik-Moa området?

– Jeg mener Storfjordsambandet til Digerneset, med tunnel til Blindheim, ville være et fantastisk fint tiltak.  Det innebærer bro fra Sandviksfluda  på Sykkylvssida og over til Heggebakk på Glomset, samt tunnel til Dignerneset i kombinasjon med tunnel til Blindheim. Det ville avlaste både Moa og Brusdalen for gjennomgangstrafikk.

Transport av farlig gods

Ikke minst er han bekymret for transport av farlig gods.

– En tankbil med diesel som kolliderer i Brusdalen, fører både til at vegen blir stengt og at drikkevannet blir ubrukelig for en stund. Skjer det kollisjon på et bestemt punkt i Brusdalen er trafikken lamma i begge retninger.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Målinger fra Statens vegvesen viser at det er så mye trafikk der at det egentlig burde være firefeltsveg.

Tennfjord mener Storfjordsambandet ikke bare vil øke kapasiteten trafikkmessig, dette er også realistisk økonomisk sett.

Lønnsomt samband

– Med de nye ferjeavløsningsmidlene vil en komme godt ut, mener han, og peker på at ferjesambandet over Storfjorden er en av de mest trafikkerte.  Storfjordsambandet  vil være lønnsom, og ikke komme i konflikt med utbyggingen av E 39. Dette er ikke forsøk på å avspore den diskusjonen, som er utrolig viktig, presierer Tennfjord.

Han tar forbehold som at han ikke har detaljerte beregninger omkring sambandet, men støtter seg til partifelle og avtroppende ordfører i Sykkylven, Petter Lyshol, som sitter i broselskapet. Han mener det er så god økonomi i dagens ferjesamband at dette er et realistisk prosjekt økonomisk.

– I kombinasjon med at dette er en fantastisk måte å få bedre kommunikasjonen i midtre fjordstrøk, har det en rekke positive effekter for Moa-området, og knytter Stranda og Sykkylven tettere opp mot Ålesund, sier han.