– Kortere skjenketid gir mer vold

SKJENKETID: I dag er det tillatt å skjenke alkohol ved utestedene i Ålesund fram til klokka 03 om natta. Er det bra eller ikke i forhold til utelivsproblemene i byen?
SKJENKETID: I dag er det tillatt å skjenke alkohol ved utestedene i Ålesund fram til klokka 03 om natta. Er det bra eller ikke i forhold til utelivsproblemene i byen?

Dersom skjenketiden blir nedkortet med en time, øker faren for vold i sentrum, mener Høyre-politiker.

Mobil: 97053287
Publisert: 24.05.2011 kl. 09:41
Endret: 24.05.2011 kl. 09:45

Skjenketider

Når bør kranene stenges ved utestedene?

Det er Monica Molvær som har tredjeplass på Ålesund Høyres bystyreliste, som sier seg helt uenig med Simon Molvær Grimstad (KrF) som vil redusere skjenketiden.

Molvær Grimstad som står på tredjeplass på Ålesund KrFs liste til bystyrevalget i høst, er skuffet over at Høyre, Frp, V og Tvp bestemte at spørsmålet om nedkortet skjenketid ble utsatt i siste bystyremøte.

– Det er skuffende at flertallet ikke tør å avgjøre slike saker før valget, sa Simon Molvær Grimstad til Sunnmørsposten etter vedtaket.

Sunnmørsposten mener: For tilfeldig alko-straff

Monica Molvær mener derimot han tar feil:

– Jeg er helt uenig med ham om å stramme inn skjenketidene. Hvis alle blir kastet ut på gata samtidig betyr det økt pågang i drosjekøene, flere som skal kjøpe seg nattmat samtidig, samt at flere trolig vil dra på ukontrollerte private fester.

Vil stenge tidligere

– Det er ikke alle som benytter seg av maksimal åpningstid, og derfor er det heller ikke alle som skal hjem samtidig. Jeg tror en innskrenkning vil føre til at utestedene kommer til å stenge tidligere, slik at realiteten blir at de fleste skal finne veien hjem samtidig, sier Monica Molvær.

Det vil også være naturlig å behandle denne saken når det nye bystyret skal behandle skjenkebevillinger for de neste fire årene.

Vil kjempe for dagens ordning

– Jeg gleder meg til å møte Molvær Grimstad (KrF) i forhandlingene om skjenketider i det nye bystyret etter valget. Jeg vil i motsetning til ham, kjempe for å beholde dagens ordning med skjenking til kl. 03.00, sier Molvær (H).

I tabellen ser du oversikt over når salg og skjenking av alkohol stenges i de største norske byene (Kilde: Statens institutt for rusmiddelforskning):

Kommune

Salgstid hverdag

Salgstid helg

Skjenketid helg

Ålesund

20.00

18.00

03.00

Oslo

20.00

18.00

03.00

Bergen

20.00

18.00

02.30

Trondheim

20.00

18.00

02.00

Stavanger

20.00

18.00

03.00

Kristiansand

20.00

18.00

02.00

Fredrikstad

20.00

18.00

-

Tromsø

18.00

16.00

03.00

Sandnes

20.00

18.00

01.30

Drammen

20.00

18.00

03.00

Sandefjord

20.00

18.00

02.00

Sarpsborg

20.00

18.00

02.30

Skien

20.00

18.00

02.30

Bodø

20.00

18.00

03.00

Hva mener du? Vil kortere skjenketid gi mindre utelivsvold? Si din mening i kommentarfeltet:

Diskuter denne saken

Innsendt av Oppgitt 26.05.2011 09:34:07 Varsle!

Det er for enkelt å si kl.01 eller kl.02 eller kl.03
Det kan jo reguleres mye mere. Strengere krav til å hive ut fulle folk tidligere. Strengere krav til antall vakter siste timen. Steng spritserveringen 0,5 - 1,5 timer tidligere enn pt. Nattklubbkrav til etter klokka 02 for eks.

Det virker som om alle som sitter og tar avgjørelser i denne saken er 65-75 år.
Har vi bare et middel å justere med? stengetid! ?????

Innsendt av Mycroft 25.05.2011 12:27:04 Varsle!

Problemet er ikke bare køer og masse folk på en gang. Det vil alltid være vold og krangel når det ikke er nok politi og vakter i gatene.

Problemet hadde vært løst dersom man brukte av alkoholavgiftene fra serveringen til å koste mer politi. 10 politibiler som kontinuerlig kjørte rundt i byen og tauet inn ALLE som lager bråk, vil få ned volden drastisk. Hva vil det koste? 20 mann * 8 timer * 2000 kr pr time = 160 000 pr natt. Som er bare en brøkdel av det som sopes inn fra avgifter hver helg. Skal man drikke alkohol, må kostnaden for samfunnet dekkes av alkoholsalget der og da. Selges det mer => mer politi/vakter direkte. Kan ikke vente på budsjetter og behandlinger for å få EN ekstra politimann.

Tau inn alle som trøbler, så er problemet løst. Gjengangere, blir utestengt fra alt uteliv for 2 år. Etter et par år, så er vi på utenlandsk nivå. Ingen sloss lenger, fordi kulturen vil endre seg. Hvis man vet at man blir tauet og utestengt HVER gang man lager bråk, så går det ikke lang tid før folk lærer.

Det er bare snakk om å ta valgene. Vi kan ikke tro at å endre skjenketiden med en time eller en halv time vil ha en betydelig innvirkning på dette. Som de sier i USA, "Criminals in jail are not doing crimes..."

Jeg og mange andre vil gjerne gå ut i byen og være ute til kl 03 eller 04 uten at noen slår meg ned eller truer meg med vold. Det er bare EN måte å få til det, og det er å ta ondet med roten med EN gang. Ikke vente 6 måneder på en rettsak. Politiet uleverer justis der og da. Folk trenger ikke sloss for å forsvare seg dersom politiet er på pletten umiddelbart.

Take care!

Innsendt av natteravn 25.05.2011 02:48:50 Varsle!

Jeg har selv observert at det ble bedring når det ble holdt åpent lenger. Taxi køene er kortere og det er mindre vold. Mange orker ikke holde på til klokken er 03-04 og reiser hjem tidligere. Stenges det kl 02 vil folk bli kastet ut på gata samtidig og da oppstår problemer. Taxiene rekker ikke ta unna mengden, folk havner i krangel for å få seg taxi hjem. Spesielt om det er dårlig vær kan dette fort ende med vold om noen mener de er blitt snytt for en taxi. Holdes det åpent reduseres dette problemet siden mange da som sagt reiser hjem tidligere.

Jeg har vært på byen i 12 år nå og snakker av erfaring. Tidligere stengetid = mer problemer...

Innsendt av Audun Automat 24.05.2011 20:12:27 Varsle!

Har selv observert nattelivet i Ålesund gjennom over 20 år. Både som gjest og innen for utelivsbransjen, samt fra taxisjåførens synsvinkel. Èn ting går igjen, UANSETT hvilken åpningstid man har!; 98% av de som er på byen i helga går ut 2 timer før utestedene stenger! Den gang utestedene stengte kl. 01.00, ja så gikk folk ut kl. 23.00, så ble åpningstiden utvidet til 02.00, ja, da gikk folk ut klokken 24.00, og nå med åpningstid/skjenketid til kl. 03.00, ja da går folk ut kl. 01.00! Dette mønsteret kommer ALDRI til å bli brutt før man eventuelt holder døgnåpent! Utestedene vil med andre ord tjene akkurat like mye eller lite som før, det vil være akkurat like mye bråk når det stenger, uansett om man stenger kl. 21.00 eller 03.00! Det positive med å stenge tidligere er at alle, både gjestene, pubansatte, beboere i sentrum, taxisjåfører og alle jeg nå måtte ha glemt, faktisk kan få noe ut av lørdagen og søndagen, siden de alle kommer seg i seng før hanen galer! Gjestene er også edrue igjen før tippekampen på lørdag og kampen på CLS på søndag. Eller kanskje far/mor faktisk kommer seg ut av huset, og er frisk og opplagt nok til å ta en tur med unger/bikkjer/venner?

Innsendt av Bergen 25.05.2011 10:14:00 Varsle!

Dette stemmer ikke, etter at Bergen reduserte åpningstiden med 30 min har Hansa bryggeri redusert salget med 20%, det gjenspeiler seg hos nattklubbene i byen. Folk kommer ikke tidligere ut fordi man stenger tidligere, resten av samfunnet har nå gått videre, med døgn åpne bensinstasjoner, mat butikker som stenger 23 osv. Uteliv volden er den samme.

Innsendt av Oscar 24.05.2011 19:46:43 Varsle!

Hei, har lest de fleste innleggene her nå og har egentlig lenge hatt et standpunkt med tanke på dette. Jeg jobber selv på et utested og skjenker tre-fire dager i uken. Jeg er forsåvidt helt enig med Monica, men vil gjerne tilføye noen ting.

1. Avgiftspolitikken som føres i norge vil virke mer prevantiv dersom man:
a) Senker avgiftene på alkohol til bedrifter som har skjenkeløyve = lavere priser på alkohol hos utestedene
b) Senker avgiftene på mat til utestedene med matservering (dersom mat inntas samtidig som alkohol, vil alkoholet tas opp saktere i kroppen).
2. Utvider/fjerner skjenketider
a) Folk går hjem eller på nachspiel etter egen fri vilje, ikke når skjenkestedene MÅ stenge alkoholsalget.
b) Barkeeper/bartender kan selv bestemme når skjenkingen kan opphøre - man slipper opphoping i bestillinger fordi alle vil ha en siste drink.

Hvis en utepils hadde kostet 35 kr for 0,5l i stedet for 65-70 kr, slik som i dag er tilfellet, hadde flere benyttet seg av utestedene - uten tvil. Det jeg tviler mer på er om alkoholkonsumet hadde vært så mye høyere.
Gjennom desse tiltakene kan man oppnå:
1. Flere som inntar alkohol under kontrollerte omstendigheter - ikke på et vor-/nachspeil fordi der er det så mye billigere.
2. Ingen stor samling av folk på gatene pga. tidlig stengetid.

Avgiftspolitikken i Norge blir også veldig feil når folk drikker en gang i måneden (første helga etter lønning), slik som ofte er tilfellet. Man kjøper og drikker alkohol i bulk, i stedet for å ta seg en liten en gang i blant.
I tillegg vil jeg oppfordre til hyppigere skjenkekontroller. 4 ganger årlig er for lite!
Medborgere - dersom dere støtter den alkoholpolitikken som føres i dag, støtter dere også under en UKULTUR som nordmenn har.

Innsendt av pg ok 24.05.2011 16:13:27 Varsle!

eg opplever like mykje bråk på plassar der det stenger klokka 02.00
å då er eg fra ein mykje mindre plass enn ålesund der det stenger skjenking 02.00.
har budd i ålesund i 3 år og vert ute mange helger og i ålesund er det sikkert 10 gonger meir folk ute
litt bråk vil det alltid vere. eg trur att og stenge tidligere er eit feilgrep. det finst mange betre måtar og endre på volds statestikken

Innsendt av idar 24.05.2011 12:52:54 Varsle!

Det viser seg at der asjenketidene har blitt ned korta har volden i de aller fleste tilfeller gått ned.

Innsendt av ivar 24.05.2011 13:47:08 Varsle!

Det kan vel umulig stemme:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1515704.ece

Innsendt av Synsing 24.05.2011 12:27:55 Varsle!

Skjenketidene i Ålesund har vel svinget mellom kl.00.00 og døgnåpent.
Dette er noe politikerne elsker å ha en mening om. Alle "nye" kommunestyrer må jo bestemme om dette,"veldig" viktig? Kanskje SMP. kunne laget en tabell/diagram der skjenketider og Politilogg/bråk ble lagt inn? Alt annet blir bare synsing. Vi burde ha nok data fra Ålesund uten å gå andre steder.
Gå gjerne bakover til 80-tallet, da slipper vi synsingen.

Innsendt av RS 24.05.2011 12:21:54 Varsle!

Hele poenget med å innføre skjenkestopp 0200 er jo for å få folk til å gå ut tidligere og dra hjem til rimelig tid.
Hvordan i allverden skal skjenkestedene kunne forsvare å ha åpent til kl 0500 ( til den som skrev det) ?.
Da er nok utgiftene større enn inntektene for å si det slik.
Dessuten må vi ikke glemme taxisjåførene som holder på døgnet rundt for å tjene penger. Tror dere ikke de også har lyst til å slutte litt tidligere enn å kjøre til 5-6 på morrakvisten?
Alt for mange folk er rett og slett egoistiske.

Ved å innføre skjenkestopp 0200, så vil en få folk til å gå ut tidligere og deretter få en mye bedre flyt i hjemkjøring med taxi, matkøer osv.
Kanskje flere er oppegående før kl 1200 neste dag, i steden for å være sengeliggende hele lørdagen, eller søndagen for den saks skyld.

Innsendt av tomasito 24.05.2011 13:36:59 Varsle!

Ikkje snakk om å vere egoistisk, men velger ein eit yrke som taxisjåfør eller å drive eit skjenkested så veit ein at det vil medføre nattarbeid.

Innsendt av Charlotte Hanken 24.05.2011 12:15:27 Varsle!

Hovedproblemet ligger ikke i hva klokka er når sjenkingen stenger. Problemet oppstår når alle i hele byen blir "kastet ut" på samme tidspunkt. Det er da det blir trengsel i taxikøer og ved matutsalg. Det spiller ingen rolle om klokka er ett eller tre i den sammenheng. Politikerne har rett og slett satt fokuset på feil sted!

Innsendt av vika 24.05.2011 13:22:03 Varsle!

Poenget er at tiden mellom de sene nattetimer 02.00 og 03.00 alltid vil representere en tidsepoke med "naturlig" frafall,da flere føler det er sent og drar hjem uavhengig om skjenkestedet er stengt eller ei.

Innsendt av SvO 24.05.2011 11:57:45 Varsle!

Det er vel svært få som har hørt om denne Mollvær-dama før hun kom med dette utspillet.

Det er da også ganske uinteressant å diskutere bare fordi denne wannabe politkieren tror og mener ett eller annet som hun sikkert ikke har peiling på....

Innsendt av B EH 24.05.2011 14:51:24 Varsle!

Hva er en politiker? Et menneske som bryr seg om
Andre og vil bidra til å gjøre samfunnet så godt som mulig for alle sammen. Jeg har aldri hørt om Simon før heller. Mennesker er politikere og om politikken og samfunnet skal forandres må vel det bety at nye menneske begynner å engasjere seg? Hva tjener Molvær på dette? Bortsett fra at hun kjemper for at mennesket ikke skal bli overstyre av kommunale regler?
Du er tydelig opptatt av samfunnet siden du leser slike saker og kommenterer, så da kan du kanskje melde
Deg inn i et parti å bidra du også? Istedet for å sitte å slenge drit om andre :)

Innsendt av Fred Fearless 24.05.2011 11:47:02 Varsle!

En stoooor del av volden som registreres er den volden som skjer på, evt rett utenfor ustedene, for her "sitter" (ofte bokstavlig talt) vaktene på de involverte til politiet er på plass. "kodeksen" i ålesund er ikke å anmelde folk etter tumulter, du sørger for et "møte" seinere på kvelden evt neste helg, gjerne med en viril kompis eller 10 i bakhånd. Så når man tar utgangspunkt i at folk går ut klokken 24, gir altså 1 time økt skjenketid 50% lengre tid for brorparten av den REGISTRERTE volden skal finne sted. At den totale volden går ned er bare sludder, vås og pølsevev. Tro meg, på slutten av 90-tallet/starten av 2000-tallet, var jeg der... på fjortisen, på vei til/fra cruise, på hydro, på talløse nachspiel, og så og følte på kroppen hva som foregikk:)

Innsendt av Super Ted 24.05.2011 12:50:44 Varsle!

å anmelde personer i Ålesund for voldshandlinger mot dørvakter. Det henlegges på under 12 timer. Og ja, vaktene "sitter" på personen til politiet kommer slik at de ikke gjør flere dumme ting. Det skremmende er at utestengelse er mer effektivt enn politiet og juling. Er ikke så veldig tøffe lengre når de ikke får være med vennene sine ut på byen.

Innsendt av Glenf 24.05.2011 11:44:28 Varsle!

Det beste som kan skje er at folk kjem til uteplassane tidlegare. Det er bra for stemninga i sentrum, for økonomien til uteplassane og gjer at det blir mindre trykk på slutten av kvelden.

Så var kunsten å få til det då. Tidligare sjenkestopp kan gjere ein forskjell. Aktive tiltak frå uteplassane for å lokke folk klokka 20 heller enn 24. Men her er det rett og slett ein heil kultur å forandre.

I motsatt ende er det like openbart at det er gunstig at ikkje alle havner på gata samtidig.

Generell oppfordring til alle: Ikkje bruk heile kvelden på vorspiel!!

Innsendt av Phopp 24.05.2011 15:41:16 Varsle!

Med rundt 60 kroner for en halvliter (som bare er 0,4 liter nå) så blir det for dyrt for mange å sitte lenge på uteplassene. Da drikker men seg opp "billig" (og gjerne i meste laget også) hjemme før man går ut.

Innsendt av Per 24.05.2011 11:38:29 Varsle!

Slik som de gjør her i nisseland, folk i andre land kan oppføre seg ute

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Nyheter fra Sunnmørsposten - Nordvestlandets største avis ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.
SKJENKEDEBATT: Monica Molvær (H) er helt uenig med Simon Molvær Grimstad (KrF) som vil redusere salgstiden for alkohol i Ålesund.

På forsiden nå

Smak av gamle dager

Aktivitetsdag for rundt 200 små og store, ved Sunnmøre Museum, onsdag 22. februar. Se bildeserie

- Til Viking

Bjørn Helge Riise vil hjem til Norge når kontrakten med Fulham går ut. Ifølge TV2 har han inngått en muntlig avtale med Viking. Les mer

Smittsom sjukdom hos moskus

Fem moskuskalver på Dovrefjell avlivet på grunn av munnskurv. Sjukdommen kan smitte til mennesker. Les mer

Nattestengt på fv 63 Eidsdal - Geiranger

Fra klokka 19, onsdag, på grunn av rasfare. Les mer

Kollisjon stengte Måndalstunnelen

To menn lettere skadd. Tunnelen stengt fra rundt klokka 16.15, onsdag og i rundt halvanna time. Les mer