Innsparinger, stillingskutt og rådvillhet rundt betalingsløsninger på nett har preget den norske mediebransjen denne høsten. Midt i de fundamentale endringene skaper det rom for de mest idérike, mener leder for innovasjonsprosjektet Next Media, Trond Hovland.

Sunnmørsposten fyller 130 år fredag. I videovinduet over ser du filmen om avisas historie!

Historiske bilder: Se Sunnmørspostens tidslinje

Tviler på betalt innhold

– Personlig tror jeg ikke at betalt innhold på nett er vegen ut av uføret. De som vil overleve denne perioden er de som fristiller seg helt fra gamle tankemåter, og ikke forsøker å gjenbruke det de har fra før på en ny plattform, sier Hovland.

Ser såvidt konturene. Han får støtte av stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Bente Kalsnes. De to var blant foredragsholderne under gårsdagens seminar om fremtidens mediehus i Ålesund.

Se bildene fra feiringa her: Åpent avishus

Noen vil forsvinne

– Det er vanskelig å spå om vinnere og tapere, for vi ser bare såvidt konturene av den norske mediebransjen i fremtiden. Men uten å nevne navn, tror jeg at noen av de store mediehusene vil forsvinne. På den andre siden kan samarbeid med IT-bransjen og akademia by på nye løsninger til de som våger, sier Kalsnes.

I sitt foredrag trakk Hovland fram skipsindustrien og simulatorteknologien som eksempel på en bransje som har våget, og lykkes.

– Media kommer fremdeles haltende etter, derfor blir det gylne tider for de som har de beste ideene, sier han.

PAPIRLØST: Mediebransjen ligger fremdeles åpen for de som tør å ta dristige vegvalg, mener stipendiat Bente Kalsnes ved Universitetet i Oslo og prosjektleder i Next Media Trond Hovland. Foto: Bjørn Vatne