– Mange viser stor interesse for sørsida, og de aller fleste er positive til forslaget som vant arkitektkonkurransen, sier Anja Standal.

Standal har hatt hånd om sørsideplanlegginga i plan- og bygningsavdelinga, og om ei uke skal formannskapet ta stilling til planprogrammet.

Første steg

– Det er første steg mot det som skal ende opp i en reguleringsplan. Forhåpentligvis om et års tid, sier Anja Standal.

Det danske firmaet JAJA Architects vant konkurransen om sørsida, og Jakob Steen Christensen sier at han er glad for at planen nå har kommet et steg videre.

– Vi har også sett nærmere på et par nye momenter, sier Steen Christensen som er partner i JAJA

– Vi har blant annet vurdert mulighetene for å legge en videregående skole lengst vest i planområdet. Jeg har jo merket meg at mange mener det ville ha vært en god idé, og i Stavanger ser vi at en slik sameksistens fungere veldig bra. I tilknytning til det nye konserthuset ligger også byens kulturskole og en videregående skole med musikk, dans og drama. Dette gir aktivitet og liv i området, sier Christensen.

Viktig vann

Brosundet og Ålesunds tilknytning til sjøen er hovedpilaren i vinnerutkastet som heter «Fjordbyen».

– Kulturhavna blir byens portal og inngangsparti fra sør og skaper en naturlig forlengelse av Brosundets fantastiske kvaliteter, sier Steen Christensen.

Fra kulturhavna har arkitektene lagt inn gangveger langs begge sider av Brosundet som på østsida ender opp på Dronning Sonjas plass.

– Vi har også sett på hvordan denne plassen kan utnyttes, men det får vi heller komme tilbake til, sier Jakob Steen Christensen.

Les også: – Investorer en utfordring, ikke et problem

Bypakke

Trafikkavvikling er selvsagt en svært viktig faktor for sørsida, og her vil bypakken spille en avgjørende rolle. Når det gjelder kollektivtrafikken, har sørsidearkitektene lagt fram et forslag om å etablere en såkalt gateterminal Keiser Wilhelmsgate øst for posthuskrysset.

– Dette vil frigjøre det store arealet som i dag er rutebilstasjonen, og vi tror også at en slik løsning kan gi en smidigere løsning for kollektivtrafikken, sier Anja Standal.

Jakob Steen Christensen mener også at Korsatunnelen kan tenkes inn sammen med gateterminalen.

– Tunnelen er jo fantastisk når det gjelder å binde sammen byen. En heis fra tunnelen og opp til museet er også en besnærende tanke, mener arkitekten.

– Vi mener at det planprogrammet vi nå legger fram for politikerne har fanget opp det meste som skal danne grunnlaget for videre arbeid med sørsida, sier Anja Standal.

Les også: Ambisjonene er høye for den nye bydelen

Kultur. Kulturhavna blir en inngangsport til Ålesund, sier arkitekten. Her er det også direkte kontakt med sjøen via trapper. Grønne lunger blir langt på veg erstattet med blå. Illustrasjon: JAJA Architects
Brosundet. Gangveger langs sundet leder fotgjengere vekk fra trafikken på Hellebroa. Lenger sør i sundet kommer det en avlastningsbru. Illustrasjon: JAJA Architects
Bomiljø. Boligområdene på sørsida skal være tilbaketrukket og skjermet slik at de kan bli gode bomiljø. Slik ser arkitekten for seg Storneskvartalet.